strictly cars with character

Flinke plus autoverkopen. Dit zijn de winnaars en verliezers

1 januari 2019

In Nederland werden in 2018 bijna 444.000 auto’s verkocht, een plus van dik 7 procent. Maar niet alle automerken hadden een prima jaar.

In 2017 bleef de teller nog steken op 414.308 verkochte auto’s, maar het afgelopen kalenderjaar ging het een stuk beter met de autoverkoop. Liefst 443.812 nieuwe bolides verlieten de showroom. In de laatste maanden waren dat opvallend veel elektrische auto’s. Van de gloednieuwe Jaguar I-Pace werden er alleen al in december ruim 2.600 stuks op naam gezet. Logisch, want wie de auto nog in 2018 heeft en zakelijk rijdt, profiteert van 4 procent bijtelling over de complete catalogusprijs. Een in 2019 besteld exemplaar moet deels rekenen op inschalling in de bijtellingsschaal van 22 procent (tot 50.000 euro wordt 4 procent gerekend, alles daarboven 22 procent).

Kloof

Het populairste merk van Nederland in 2018 was als zo vaak Volkswagen. De Duitsers verkochten meer dan 50.000 auto’s in ons land en verkregen zo een marktaandeel van ruim 11 procent. Met 14.585 verkochte exemplaren was de Volkswagen Polo weer een melkkoe voor Volkswagen. Volkswagen schudde daarmee ook Renault van zich af. Vorig jaar naderden de Fransen de Duitsers op zo’n 2.000 verkochte modellen, maar dit jaar is het gat tussen nummer één en twee bijna 12.000 auto’s groot .

Op de kleintjes letten

Ook Opel, Peugeot en Kia schopten het tot de top-5, waarbij de Zuid-Koreanen de meest opvallendste naam is. Onder meer dankzij de Picanto (bijna 11.000 keer verkocht), knalde Kia door naar 26.340 verkochte auto’s op jaarbasis. Een marktaandeel van bijna 6 procent is het gevolg voor het merk dat in 2018 haar 25-jarig bestaan in ons land vierde. In de top-5 van best verkochte modellen stonden alleen maar ‘kleintjes’: Volkswagen Polo, Renault Clio, Kia Picanto, Ford Fiesta en Opel Karl.

De verliezers

Van de groei van ruim 7 procent profiteerden lang niet alle automerken. Alfa Romeo ging terug van 1.714 verkopen in 2017 naar 1.372 in 2018. Voor Fiat een zelfde verhaal. Van bijna 10.000 verkochte auto’s in 2017 naar nog geen 8.000 in 2018. En ook Audi deed het dit jaar minder goed dan een jaar eerder. Na 14.607 auto’s in 2017, werden het afgelopen jaar 13.914 auto’s verkocht. Hetzelde verhaal voor Mercedes-Benz; het verkocht met 15.632 ; 'Benzen' een handjevol minder auto’s.

De winnaars

Waar Audi en Mercedes-Benz een (kleine) terugval kenden, daar ging concurrent BMW met een flinke winst aan de haal. Liefst 20.672 auto’s wist het aan de man te brengen en dat was een stuk beter dan de 18.827 stuks van een jaar eerder. De BMW i3 was één van de toppers. Ook Jaguar deed het goed. Dankzij het succesverhaal van de I-Pace verpulverden de Britten 2017 (1.383) door 4.626 modellen ter verkopen. Tesla sprong van 3.288 naar 8.604 verkochte stekkerauto’s. En daarmee was 2018 het jaar van de elektrische auto. Andere winnaars van 2018: Opel, Kia, Hyundai, Nissan, Mitsubishi, SEAT, SKODA, Jeep en Volvo.

De exoten

Alpine was in 2018 nieuw in Nederland en verkocht meteen 52 auto’s. Aston Martin bleef met 31 verkochte exemplaren exact gelijk aan een jaar eerder. Ferrari boerde goed en kwam tot 50 verkochte sportwagens (tegen 27 een jaar eerder), terwijl Lamborghini haar verkoopaantallen ruim verdubbelde (van 8 naar 19). Met dank aan de nieuwe Urus (7 keer verkocht). Maserati viel tegen in 2018 (van 90 naar 64) en Rolls-Royce bleef gelijk (14). Porsche liet nogmaals zien dat het in Nederland haast een volumemerk is. Bijna 1.500 auto’s verkocht het; meer dan Alfa Romeo. Zowel de 911, Macan, Cayenne als Panamera werden dik 300 keer verkocht; als bewijs van een uitgebalanceerd portfolio.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer