Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Flanerend paard: Ferrari 400i Pavesi Cabriolet (1982)

Wanneer de grote Enzo een paard van buiten de eigen stal zijn zegen geeft, moet dat een bijzonder exemplaar zijn. Tijd dus om de Ferrari 400i Cabriolet van Pavesi eens nader te bekijken.

Ferrari kent een lange traditie van sportieve Gran Turismo’s met de motor voorin en twee extra zitplaatsjes achterin. De 2+2-zitter die het onderwerp van deze reportage is komt al in 1972 op de markt als 365 GT4 2+2. Voor de connaisseur: Tipo F101. Het model stuurt de 365 GTC/4 na slechts twee productiejaren met vervroegd pensioen. Zoals gebruikelijk bij Ferrari verwijst het getal in de modelnaam naar de inhoud (bij benadering althans) van één cilinder. De twaalfpitter meet in totaal 4.390 cm3, beschikt over zes carburateurs en is daarmee goed voor 340 pk. Met zijn messcherpe, hoekige lijnenspel valt de Gran Turismo behoorlijk op. Markant is de bijzonder lage, dichte neus met achter de bumpergrille verborgen mistlampen.

Tijdloos

De bij Pininfarina werkzame Leonardo Fioravanti is verantwoordelijk voor het ontwerp. De carrosserie wordt bij Pininfarina in Turijn vervaardigd en volledig afgewerkt naar Maranello gebracht voor de verdere assemblage. Eind 1976 vervangt de vrijwel identieke 400 GT de 365 GT4 2+2. Daarbij wordt de cilinderinhoud vergroot tot 4.823 cm3. Als eerste Ferrari ooit kan de 400 ook met automatische transmissie worden besteld. Die drie-traps automaat wordt overigens ingekocht bij General Motors. Licht gewijzigde wielen (voortaan zonder centrale wielmoer), een gemodificeerd dashboard en een spoilerlip in de voorbumper vormen andere herkenningspunten, net als de vier in plaats van zes ronde achterlichten.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.