strictly cars with character

Alfa Romeo Classics: historische momenten

24 oktober 2014
Balocco, het testcircuit van Alfa Romeo. Vanwege het honderdjarig bestaan van het merk is het vandaag bij uitzondering het domein van unieke klassiekers, regelrecht afkomstig uit Alfa Romeo’s Museo Storico in Arese. Martin van der Zeeuw liet de uitnodiging niet schieten en koos vier auto’s uit verschillende decennia voor een circuitronde. Wel moest hij wat lichamelijke ongemakken trotseren.

ALFA ROMEO RL SUPER SPORT 1925

Het Castagna-koetswerk met echt hamerslagpatroon geeft de indruk van pure luxe, maar dat is slechts ten dele waar. De forse 3,0 liter zescilinder van 83 pk biedt deze Alfa Romeo RL Super Sport uit 1925 behoorlijk sportieve rijkwaliteiten, precies zoals de typeaanduiding al suggereert. Het is even wennen aan de positie van het gaspedaal in het midden, aan de ‘omgekeerde’ versnelling met rechts de één en twee en links de drie en vier, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, voelt deze eerste sportieve Alfa Romeo van na de Eerste Wereldoorlog als... een sportwagen. Snelle acceleratie, goede handling in bochten, geen deinen van de carrosserie. Moet ook een plezier zijn geweest voor de Indiase maharadja, die deze auto ooit bestelde. Zou hij ook zelf gereden hebben? Dan kan het nooit een grote man geweest zijn, want ik zit met opgetrokken knieën achter het stuur. Het lot van de chauffeur... Superlichte Targa Florio-versies van de RL werden gereden door onder meer Enzo Ferrari en Antonio Ascari (de vader van...).
ALFA ROMEO RL SUPER SPORT 1925
Motor 3,0 liter zescilinder lijnmotor, 83 pk
Gewicht in kg 1.500
Top in km/h 130
Bijzonderheden Gebouwd voor Indiase maharadja en in de jaren zeventig teruggekomen naar Italië

ALFA ROMEO GRAN PREMIO TIPO B ‘P3’ 1932

The highlight of my day – de Tipo B ‘P3’. Je voelt je echt een beetje Nuvolari als je achter het stuur van deze legendarische Grand Prix-monoposto zit. Ruim veertig overwinningen heeft de P3 op zijn naam, in handen van coureurs als Varzi, Caracciola en natuurlijk Nuvolari. Of ik die GP ooit zelf had kunnen uitrijden, weet ik niet, want in twee en vier priemt de versnellingspook vol in mijn knieschijf; zodanig zelfs dat ik mijn linkerbeen onnatuurlijk dwars moet houden. Maar wát een auto. Heerlijk om over die lange motorkap naar die ‘blote’ wielen te kijken. Met mooi weer dan. Het koppel is ongelooflijk sterk, het sturen heel direct. Je hangt bijna motorfietsachtig met de bocht mee terwijl je het gigantische stuur omgooit. Het gebrul van de 2,6 liter achtcilinder zweept je op, maar nog veel mooier is de boven alles uit hoorbare, hoge whine van de dubbele compressor. Een halve ronde over het circuit en het is bijna gesneden koek om met deze auto serieus hard te gaan. Ik wil nog een extra rondje spelen. Ik rijd weg bij de camera-auto; ook de begeleiders van Alfa Romeo laten me gaan en duiken de pits in. Het zijn tenslotte ook liefhebbers.
ALFA ROMEO GRAN PREMIO TIPO B ‘P3’ 1932
Motor 2,6 liter achtcilinder lijnmotor, dubbele compressor, 215 pk
Gewicht in kg 700
Top in km/h 230
Bijzonderheden Gebouwd 1932-1935, raceteams Alfa Corse en Scuderia Ferrari, ruim veertig raceoverwinningen, coureurs onder meer Nuvolari, Caracciola, Varzi, Chiron, Dreyfus, Trossi

ALFA ROMEO 1900 C52 ‘DISCO VOLANTE’ 1952

Zelfs in een Amerikaanse ‘vinnenauto’ heb je nog minder het Jetsons-gevoel dan in deze door Touring ontworpen en aërodynamisch vormgegeven 1900 C52 ‘Disco Volante’ concept car. De naam schijnt destijds ook in een oogwenk verzonnen te zijn, vanwege de hype rond UFO’s in het begin van de jaren vijftig. De auto omcirkelt je letterlijk, en doet serieus denken aan die malle éénpersoons vliegende schotels uit de tekenfilmserie. De futuristische vorm had echter ook een functioneel aspect: aërodynamica rondom, dus ook om het effect van zijwind te reduceren. De auto heeft een topsnelheid van ruim 200 km/h, maar dan wordt het ‘vliegen’ letterlijk. Lift bij hoge snelheden was een probleem bij deze experimentele Alfa. Dat is ook enigszins te voelen als je het gas diep intrapt, al rijd je niet op de limiet. De Disco Volante is met slechts 735 kilogram superlicht (Superleggera), maar dat maakt ook de handling wat gevoelloos. Toch, als je daar op anticipeert, is hij uitstekend te plaatsen en kun je gebruikmaken van het enorme potentieel dat de 158 pk sterke tweeliter viercilinder biedt. Er zijn drie Disco Volantes gebouwd, twee spiders en een coupé.
ALFA ROMEO 1900 C52 ‘DISCO VOLANTE’ 1952
Motor 2,0 liter viercilinder, 158 pk
Gewicht in kg 735
Top in km/h 220
Bijzonderheden Experimenteel model, bedoeld voor races. Naar verluidt ingeschreven voor Le Mans, maar om onduidelijke redenen nooit aan de start verschenen

ALFA ROMEO 33 STRADALE PROTOTIPO 1967

Nadat we voor CARROS 7/09 een Alfa Romeo Tipo 33 Targa Florio-racer aan de tand voelden, kunnen we de straatversie niet laten staan. Zeldzaam, deze ‘Stradale’. Er zijn er vermoedelijk slechts twintig gebouwd, waardoor ze momenteel bijna onbetaalbaar zijn. Dit is een prototype. De laagte van de auto doet me ineens twijfelen aan de keuze, maar de schaardeuren geven hoop. Ik pas er maar net in, al zit ik niet gemakkelijk. De perspex bovenzijde van het portier, die als dak fungeert, voorkomt claustrofobische gevoelens, al zorgt het ook voor een enorme hitte in de cockpit; openzetten van de luchttoevoerkleppen helpt niet echt. Maar meteen bij het wegrijden al die gretigheid, die rotsvaste wegligging, die haarscherpe besturing, die ongemeen felle acceleratie. Dit is geen straatauto; dit is een pure racer, die hier op het circuit thuis is. En thuis hóórt. Toch houd ik het op één ronde. Het is een van die uiterst zeldzame momenten dat ik liever een Italiaans postuur had gehad. Genoeg echter om te weten waarom de Stradale zo begerenswaardig is.
ALFA ROMEO 33 STRADALE PROTOTIPO 1967
Motor 2,0 liter V8 Twin Spark, 230 pk
Gewicht in kg 700
Top in km/h 260
Bijzonderheden Waarschijnlijk de eerste productieauto met schaardeuren
Tekst: Martin Van Der Zeeuw Fotografie: Alberto Alquati, Stefan De Haan

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer