Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

BMW i7: Zeven zintuigen

BMW doet niet moeilijk. De nieuwe 7 Serie kun je krijgen als V8-benzine, als diesel(!), als zes-in-lijn hybride of met louter elektromotoren. Werner Budding hoefde niet lang na te denken over de keuzemogelijkheden die hem tijdens de introductie in Palm Springs geboden werden: hij koos voor de volelektrische BMW i7.

Rij nou niet meteen volgas naar de BMW-dealer om een 7 Serie met een V8-benzinemotor te bestellen. Die komt niet naar Nederland. De diesel gek genoeg wel. Volgens BMW-marketingbaas en lid van de Raad van Bestuur Pieter Nota is er simpelweg nog steeds veel vraag naar een 740d. “En als er vraag is leveren wij. Bij BMW blijven we voorlopig inzetten op álle vormen van aandrijving. Benzine, diesel, hybride, elektrisch en waterstof. In de diverse delen van de wereld ervaren wij verschillende vragen. Daar spelen we op in.” En dus kun je nog steeds gewoon een dikke diesel in de 7 Serie krijgen.

Keihard

Maar de elektrisch aangedreven i7 vraagt om de meeste aandacht. Al was het maar omdat de filosofie die achter de elektrisch aangedreven variant schuilt behoorlijk afwijkt van die van de Mercedes EQS, zijn belangrijkste concurrent. Mercedes-Benz zet keihard in op extreem gunstige aerodynamica, om zo een laag verbruik en dus een goede actieradius te scoren. Het windtunnelontwerp van de EQS heeft daarom een sterk aflopende en taps toelopende achterzijde, om de drag te verminderen. En met zijn cW-waarde van 0,21 kun je stellen dat dit z’n effect sorteert. Maar dit alles is in de EQS wél ten koste gegaan van de ruimte achterin. BMW daarentegen, zet met de i7 in op een limousine waarin de achterpassagiers geen negatieve gevolgen ondervinden van de zoektocht naar een gunstiger verbruik. En dat verbruik is trouwens helemaal niet verkeerd. We scoorden op een rit van dik tweehonderd kilometer door de Santa Rosa Mountains in Californië exact 20 kWh, waarbij we veelvuldig van de maximaal 544 pk hebben geproefd. BMW gaat er prat op dat de WLTP-waarde van maximaal 625 kilometer rijbereik op een volle accu in de bittere praktijk niet reusachtig veel afwijkt. Zoals ze in München ook trots zijn op de constant hoge laadsnelheid van maximaal 195 kW aan een DC-lader.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.