Renault Sport mag dan niet meer bestaan, er rijden nog heel wat pareltjes op aarde rond die ons de gesc" /> Renault Sport mag dan niet meer bestaan, er rijden nog heel wat pareltjes op aarde rond die ons de gesc"> Renault Sport mag dan niet meer bestaan, er rijden nog heel wat pareltjes op aarde rond die ons de gesc"> CARROS Magazine - Vijf snelle occasions van Renault Sport
strictly cars with character

Vijf snelle occasions van Renault Sport

12 februari 2024
Renault Sport mag dan niet meer bestaan, er rijden nog heel wat pareltjes op aarde rond die ons de geschiedenis van het merk niet laten vergeten. Die auto’s kun jij met een beetje zoekwerk gewoon vinden op de occasionmarkt. Hieronder hebben we vijf van de gaafste, snelle modellen van Renault Sport een rijtje gezet die je tweedehands kunt kopen.


Renault Clio Williams
De Renault Clio Williams is een waar bommetje met directe roots in de Formule 1. Althans, in naam dan, dankzij de toenmalige samenwerking met het gelijknamige F1-team. De Clio Williams wordt bij debuut warm onthaald daar het een homologatie-model is, geproduceerd zodat men ermee kan racen.


De oplage is aanvankelijk beperkt tot 3.800 stuks, maar om in de enorme vraag tegemoet te komen maakt Renault Sport er meer dan 10.000. Verschillende ingrijpende aanpassingen zorgen ervoor dat de Clio Williams profiteert van haarscherp rijgedrag, terwijl een gewillige, atmosferische 2.0 liter viercilinder benzinemotor 147 pk naar de voorwielen stuurt – goed voor een topsnelheid van 215 km/u.


Renault Sport Spider
De Renault Sport Spider is de eerste officiële auto met het label van Renault Sport. Het valt daarmee direct met de deur in huis; de Spider is een heuse racewagen voor de straat. Met zijn aluminium chassis, de middenmotor (overgeheveld uit de Clio Williams) en gewicht van slechts 930 kg biedt deze tweezitter een spartaanse rijervaring die je bij weinig andere auto’s tegenkomt. Reken daarbij het treffende design en je begrijpt waarom de Renault Sport Spider een klassieker in wording is. Maar laat hem alstublieft niet verstoffen…


Lees ook: Renault Alpine GTA (1984-1991): donnerwett


Renault Clio V6
Na het succes van de Clio Williams besluit Renault Sport haar fantasie de vrije loop te laten. Het resultaat is de Clio V6, een prettig gestoorde hot hatch die bijna even breed als lang is, dankzij een uitgeklopte bodykit. De ster van de show is een meer dan 250 pk sterke V6 uit de toenmalige Laguna, die het vermogen naar – jawel – de achterwielen stuurt.


De korte wielbasis en de spartaanse set-up maken deze Renault Clio een behoorlijke uitdaging om onder de knie te krijgen, maar wanneer je dat voor elkaar krijgt, bestaat er geen beter gevoel. De Clio V6 is (niet geheel verrassend) een heus verzamelstuk geworden en kan tegenwoordig meer dan een ton kosten.


Renault Mégane R26R
Met de Mégane R26R begint Renault Sport aan een nieuw hoofdstuk, waar het straatauto’s ontwikkelt die eigenlijk gemaakt zijn voor het circuit. Het is in feite een opgewaardeerde versie van de tweede generatie Mégane R.S. die volledig is klaargestoomd om maximale prestaties mogelijk te maken.


Dit betekent: de achterstoelen zijn verwijderd, de achterruit is vervangen door plexiglas en er zijn een titanium uitlaat en carbon stukken op de auto geplaatst. Om het feest compleet te maken beschikt de R26R over een (rode) rolkooi en kuipstoelen. Zie die lichtgewicht straatraket maar eens te temmen.


Lees ook: Enfant terrible: Renault Clio V6


Mégane R.S. Trophy-R
Renault Sport trekt in 2019 het doek van de Mégane R.S. Trophy-R. Het is een van haar laatste pretmachines voordat het omgedoopt wordt tot Alpine en dus haalt de sportieve tak alles uit de kast. Renault Sport neemt de R.S. Trophy als uitgangspunt, waarmee de Trophy-R 300 pk uit zijn 1.8 liter benzinemotor perst. Waar de Trophy-R het verschil maakt, is gewicht; net als de iconische R26R is de Trophy-R gemaakt voor het circuit.


Hij is 130 kg lichter dan de ‘reguliere’ Trophy. Het racemonster ontvangt een waslijst aan aanpassingen, waaronder een titanium uitlaat en een mechanisch sperdifferentieel. Dit alles maakt de Mégane R.S. Trophy-R vlot genoeg om het ronderecord van voorwielaangedreven auto’s te breken op de Nürburgring Nordschleife.
 

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer