Toegegeven, de kop hebben we even geleend van de marketingafdeling van Renault, die hiermee de nieuwe Alpine V6 GT en V6 Turbo aanprees. Het is ongetwijfeld ook de reactie die de makers aan de Duitse concurrentie hoopten te ontlokken. Gerechtvaardigde verwachtingen? We nemen de proef op de som.
Onder de interne benaming ‘GTA’ (Grand Tourisme Alpine) werkt Renault aan de opvolger van de befaamde Alpine A310 V6, die sinds 1976 op de markt is. Het is de eerste nieuwe Alpine die zonder input van oprichter Jean Rédélé wordt ontwikkeld. Dat komt onder meer tot uiting in de andere naamgeving: niet meer met een ‘A’ gevolgd door een getal. Ook vormt de racerij niet langer het uitgangspunt, het nieuwe model is voornamelijk als sportauto voor de openbare weg bedoeld. Opmerkelijke veranderingen, want de naam ‘Alpine’ verwijst naar de sportieve successen van Rédélé in de vijftiger jaren in de Coupe des Alpes rally.
Nieuw en toch vertrouwd
De nieuwe Alpine krijgt zijn atletische styling van Robert Opron, de toenmalige ontwerpchef van Renault. Als stylistisch brein achter de Renaults 25, 9, 11 en Fuego, en eerder de Citroëns SM, GS en CX, heeft hij zijn sporen verdiend. Opron kiest voor messcherpe lijnen, en dat pakt goed uit. Hij zet een zeer moderne creatie op de wielen, maar weet tegelijkertijd de kenmerkende lijnen van zijn voorganger, de A310, in dit geheel te vangen. Vergelijk de schuin oplopende zijruit achter de voorportieren – die bovendien heel geraffineerd de hoek van de A-stijlen oppakt – maar eens. Of bekijk de hoge rug met spoilerlip, die nu is geïntegreerd in het koetswerk. En de koplampen onder een groot afdekglas. Ook de achterlichten gaan bij het nieuwe model trouwens een beetje mysterieus schuil achter een afdekking. Een verwijzing naar de achterlichten achter helder glas van de voorserie van de Alpine A310, die de serieproductie helaas niet haalden.
Lees verder
Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).