strictly cars with character

Renault Alpine GTA (1984-1991): donnerwetter

15 maart 2023

Toegegeven, de kop hebben we even geleend van de marketingafdeling van Renault, die hiermee de nieuwe Alpine V6 GT en V6 Turbo aanprees. Het is ongetwijfeld ook de reactie die de makers aan de Duitse concurrentie hoopten te ontlokken. Gerechtvaardigde verwachtingen? We nemen de proef op de som.

Onder de interne benaming ‘GTA’ (Grand Tourisme Alpine) werkt Renault aan de opvolger van de befaamde Alpine A310 V6, die sinds 1976 op de markt is. Het is de eerste nieuwe Alpine die zonder input van oprichter Jean Rédélé wordt ontwikkeld. Dat komt onder meer tot uiting in de andere naamgeving: niet meer met een ‘A’ gevolgd door een getal. Ook vormt de racerij niet langer het uitgangspunt, het nieuwe model is voornamelijk als sportauto voor de openbare weg bedoeld. Opmerkelijke veranderingen, want de naam ‘Alpine’ verwijst naar de sportieve successen van Rédélé in de vijftiger jaren in de Coupe des Alpes rally.

Nieuw en toch vertrouwd

De nieuwe Alpine krijgt zijn atletische styling van Robert Opron, de toenmalige ontwerpchef van Renault. Als stylistisch brein achter de Renaults 25, 9, 11 en Fuego, en eerder de Citroëns SM, GS en CX, heeft hij zijn sporen verdiend. Opron kiest voor messcherpe lijnen, en dat pakt goed uit. Hij zet een zeer moderne creatie op de wielen, maar weet tegelijkertijd de kenmerkende lijnen van zijn voorganger, de A310, in dit geheel te vangen. Vergelijk de schuin oplopende zijruit achter de voorportieren – die bovendien heel geraffineerd de hoek van de A-stijlen oppakt – maar eens. Of bekijk de hoge rug met spoilerlip, die nu is geïntegreerd in het koetswerk. En de koplampen onder een groot afdekglas. Ook de achterlichten gaan bij het nieuwe model trouwens een beetje mysterieus schuil achter een afdekking. Een verwijzing naar de achterlichten achter helder glas van de voorserie van de Alpine A310, die de serieproductie helaas niet haalden.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans