strictly cars with character

Tesla Model 3 te duur. Bedrijf ontslaat 7 procent van werknemers

22 januari 2019

Tesla moet op de kleintjes letten nu dit jaar de Amerikaanse subsidies wegvallen voor elektrische auto’s. Ook krijgt het steeds sterkere concurrentie van de vertrouwde automerken.

Nu de elektrische auto behoorlijk ‘mainstream’ wordt, moet Tesla met haar modellen gaan concurreren. Onder meer op prijs. Zeker de Tesla Model 3 krijgt er steeds meer concurrenten bij. Daarnaast wil Tesla met de volledig elektrische Model 3 de strijd aangaan met modellen met verbrandingsmotoren. En die zijn nu eenmaal in het voordeel omdat een elektrische aandrijflijn nog altijd kostbaarder is dan een aandrijflijn op basis van een brandstofmotor.

Subsidies

Bovendien ziet Tesla in haar thuismarkt de subsidies voor elektrisch rijden stapsgewijs minder worden. Een groot deel van 2018 konden Tesla-rijders nog profiteren van een belastingvoordeel van 7.500 dollar, maar dat extraatje is al gehalveerd tot 3.750 dollar. En vanaf 1 juli blijft daar weer de helft van over; 1.875 dollar. Aan het eind van het jaar is het zelfs gedaan met de belastingvoordeel en dan wordt de ‘echte’ prijs van de Tesla Model 3 voor consumenten zichtbaar. Tesla kan het zich niet veroorloven om boven de 35.000 dollar uit te komen, want dat was de beloofde vanafprijs.

7 procent

Om dat te bereiken gaat Tesla snijden in de kosten. Het bedrijf stuurt 3.150 mensen de laan uit. Daarmee krijgt liefst 7 procent van het totale werknemersbestand krijgt z’n congé. Vorig jaar groeide het personeelsbestand echter nog met 30 procent.

Cadeautjes

Tesla maakte onlangs ook al bekend dat het ook gedaan is met andere voordeeltjes. Het gratis opladen via haar snellaadnetwerk wordt geschrapt en wie een vriend of collega aanbrengt als nieuwe Tesla-rijder krijgt daar vanaf 1 februari geen gratis maanden ‘supercharging’ voor terug.

Koersval

Na het bekendmaken van het nieuws, daalde het Tesla-aandeel op de beurs met liefst 13 procent. Zulke koersdalingen is het Amerikaanse bedrijf echter niet vreemd. Sinds 2010 zag het de koers al zes keer eerder met 13 procent of meer op één dag dalen. De laatste keer was eind september vorig jaar, toen topman Elon Musk gestraft werd voor z’n beroemde tweet dat hij Tesla van de beurs wilde halen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer