strictly cars with character

Bugatti denkt aan betaalbare EV

18 maart 2019

Bugatti is er goed in het bouwen van ‘over-the-top’ sportbolides. Hoe meer pk’s en hoe duurder, hoe beter. Toch houden de Fransen nu een plekje vrij voor een ‘betaalbaar’ stekkermodel.

De Bugatti Chiron is voorzien van een 8,0-liter W16 krachtbron met een vermogen van 1.500 pk. De sprint van nul naar honderd verloopt in 2,2 seconden en de acceleratie loopt door tot 420 km/u. Net zo astronomisch is z’n prijskaartje; de Chiron start bij zo’n 2,4 miljoen euro.

Extra kracht

Bugatti wil vooral uniek en onderscheidend zijn – aldus het imago - en dus bleef het lang weg van elektrificatie van haar modellen. Dat is iets voor de concurrentie, niet voor die lekker koppige Fransen. Toch is Bugatti achter de schermen al een tijdje voorzichtig aan het kijken of het toch wat met elektromotoren kan doen. Een paar jaar geleden liet toenmalig topman Wolfgang Dürheimer al weten dat een hybride een serieuze optie is voor Bugatti. Niet om de emissiewaarden naar beneden te brengen of een gunstiger brandstofverbruik te bewerkstelligen, benadrukte de CEO, maar alleen om modellen nóg krachtiger kan maken.

'Alledaagse' Bugatti

De nieuwe topman, Stephan Winkelmann, laat nu weten dat elektrificatie nog steeds een aantrekkelijke optie blijft. Niet om de Chiron bijvoorbeeld nog sneller te maken, maar als aandrijflijn voor een nieuw, goedkoper model. Winkelmann spreekt over een ‘best-in-segment daily driver with a top-line price’, of in het Nederlands: een auto voor dagelijks gebruik die wel het beste in z’n soort is en waarvoor je je spaarpot graag kapot tikt. “Ik zou ons graag een EV zien ontwikkelen. Een balans tussen prestatie en comfort is daarbij belangrijk. En het draait om bruikbaarheid.” De mogelijke nieuwkomer lijkt dus een tegenpool te worden van de extreme Chiron.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans