Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Zuinige weelde: Range Rover Velar P400e

De wens voor een zo laag mogelijke uitstoot dwong Land Rover om ook de Range Rover Velar te voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. Maar biedt deze P400e uitvoering voldoende om zich te meten met zijn broers zonder stekker? Yuri van Koeveringe zocht het uit.

Het is niet eenvoudig een grote SUV enige mate van elegantie mee te geven. In basis blijven het relatief hoekige stukken metaal, die ook nog eens hoog op de wielen staan. Pogingen om hier nog iets aardigs van te maken resulteren maar al te vaak in vreemdsoortige creaties, die ook zelf niet altijd lijken te weten wat ze nou eigenlijk zijn. Maar er zijn uitzonderingen, zoals de Range Rover Velar. Ontwerper Gerry McGovern voelde bij de creatie van deze SUV goed aan dat je helemaal niet moet proberen de omvang te maskeren. In zijn ontwerp gebruikte hij júist het grote, statige formaat van een Range Rover en paste dit subtiel, maar meesterlijk aan. Door de daklijn wat omlaag te brengen en de verticale lijnen van de auto iets naar achteren te duwen, maakte hij van de Velar een redelijk gracieuze SUV. Het optionele R-Dynamic pack, dat onder meer voorziet in aangepaste bumpers, doet daar een scheutje sportiviteit bij, resulterend in een bevallige auto. Maar groot betekent ook zwaar, met een stevig brandstofverbruik tot gevolg. En dus is er nu een in verhouding zuinige plug-in hybride aandrijflijn beschikbaar: de Range Rover Velar P400e PHEV.

Sterkste

Deze aandrijflijn combineert een 2,0 liter viercilinder turbobenzinemotor met een elektromotor, samen goed voor 404 pk en 640 Nm. Geen kinderachtige cijfers. Sterker nog, na het stille vertrek van de Velar SV Autobiography Dynamic Edition met zijn vijfliter V8 is deze hybride ineens de krachtigste Velar op de markt. Uiteraard geldt dit alleen op de momenten dat de accu is opgeladen. De 17,1 kWh batterij, keurig verborgen onder de vloer van de bagageruimte, tankt er met een snellader in een halfuur tachtig procent bij. Maak je gebruik van een publieke of thuislader dan praat je over een tijdsbestek van tussen de anderhalf en twee uur. Op papier kun je ook zo’n vijftig kilometer volledig elektrisch rijden, maar wij kwamen tot veertig. De Velar P400e is voorzien van vierwielaandrijving. Als bestuurder heb je drie rijopties: Hybrid, EV of Save. In de eerste stand werken de elektro- en brandstofmotor samen voor een zo laag mogelijk verbruik. Standje EV staat voor volledig elektrisch en de Save-stand behelst vooral de brandstofmotor, waardoor de accu op niveau blijft voor later gebruik, bijvoorbeeld stadse ritten. Maar hoe zuinig rijdt de P400e met al deze techniek aan boord? Met stekkerhybrides (PHEV’s) is het lastig daarop een eenduidig antwoord te geven. Het verbruik is nou eenmaal afhankelijk van hoe vaak je bijlaadt en hoe lang de gereden afstanden zijn. Maar bij normaal gebruik, waarbij je ’s ochtends wegrijdt met een volle accu, is een verbruik van richting de één op twintig haalbaar. En dat is voorwaar niet slecht voor een auto van dik 2.200 kilogram.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.