strictly cars with character

“We willen snel kunnen inspelen op veranderingen”

13 juli 2022

Marga de Jager (54) is de eerste CEO van de ANWB. Haar voorgangers - allemaal mannen overigens - waren hoofddirecteur, maar CEO past beter in de huidige tijd. Een gesprek met de topvrouw van een organisatie met bijna vijf miljoen leden, die altijd voorgaan: “Wij kunnen van alles vinden, maar de belangen van onze leden staan centraal.”

Het Wegenwachtstation ‘Planken Wambuis’ ligt in een driehoekje van drie provinciale wegen, ruwweg tussen Ede en Arnhem en met de snelwegen A12 en A50. Dat is niet alleen logistiek handig, eenmaal binnen wordt duidelijk dat hier meer gebeurt dan het af- en aanrijden van gele wegenwachtauto’s. Een gloednieuwe, volledig elektrische Volkswagen ID.4 in ANWB-trim is de blikvanger buiten, maar binnen is een grote zaal met beeldschermen en wegenkaarten de belangrijkste ruimte. Marga de Jager leidt ons rond en zegt: “We zijn hier op het dispatch center. Hier plannen we de inzet van de Wegenwacht. En dat gebeurt tegenwoordig bijna geheel digitaal. Dat is een verrassend weetje over de ANWB”, zegt De Jager, als de koffie wordt ingeschonken en fotograaf David de Jong zijn apparatuur opstelt. Tijd voor vraag één. Die is nauwelijks halverwege als Marga de Jager met een glimlach ingrijpt.

Uw voorganger was hoofddirecteur en…
“Zeg maar ‘je’ hoor, ik ben voor iedereen Marga.”

Je voorganger was hoofddirecteur en jij bent CEO. Wat zegt dat over de ANWB?
“Vooral dat de ANWB continu in beweging is. Een nieuw startmoment om invulling te geven aan datgene waaraan ik de komende periode graag wil bijdragen. Ook naar buiten toe. We zijn een innovatieve organisatie die nieuwe technologieën omarmt en als je dat bent moet je dat ook in de beeldvorming naar buiten brengen. We willen ook graag jonge mensen aan ons verbinden; niet alleen als collega’s, maar ook als toekomstige leden. Dat maakt het des te belangrijker om op social media actief te zijn. Niet alleen als organisatie, maar ook als persoon. En als mensen dan lezen ‘Marga de Jager, hoofddirecteur’ dan krijgen ze iets over zich van: uit welke tijd komt die wel niet? Formeel ben ik bestuursvoorzitter, maar CEO is voor digitale communicatie moderner.”

De ANWB is moderner geworden?
“We gaan met onze tijd mee en spelen in op de ontwikkelingen in de samenleving. In deze tijd van digitalisering en nieuwe technologie volgen de ontwikkelingen elkaar steeds sneller op. Ook duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Daarop spelen wij voortdurend in. In de toekomst wil de ANWB hét vertrekpunt zijn voor alle Nederlanders om zorgeloos en met plezier op weg te gaan. Een plek waar vraag en aanbod samenkomen, relevante producten en diensten op een maatschappelijk verantwoorde manier worden aangeboden en waar volop inspiratie, informatie en advies te vinden is.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer