strictly cars with character

Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric: Sprintkampioen

22 december 2021

De nieuwe Volvo C40 heeft ‘Pure Electric’ in zijn typenaam. Hij is er dan ook niet als hybride, wat past in het streven van Volvo om over drie jaar minstens de helft van de nieuwe auto’s volledig elektrisch te leveren. En hoewel meer comfortabel dan sportief, maakt de C40 en passant indruk als snelste Volvo-sprinter ooit.

Volvo heeft de SUV omarmd. Bijna driekwart van alle nieuwe verkochte Volvo’s staat wat hoger op de wielen, een krappe kwart is nog een stationcar en het sedan-aandeel is te verwaarlozen. Dus is de komst van de C40 Twin Pure Electric niet zo vreemd. Hij heeft, met een iets lager dak dan de XC40, een zekere mate van coupélijn. Een effect dat wordt versterkt door de altijd in zwart uitgevoerde bovenbouw, die standaard wordt voorzien van een groot, glazen paneel. Er is geen zonnegordijn aan de binnenkant, maar Volvo beweert opwarming van het interieur tegen te houden met speciale reflectietechnieken in het glas. Hoewel hooguit een centimeter lager dan de XC40 oogt de C40 daardoor ietsje gestroomlijnder, maar je moet beide auto’s naast elkaar zetten om dat effect ook echt te kunnen waarnemen.

One pedal drive

Omdat Volvo voor de Nederlandse markt inzet op een toekomst met louter stekkerauto’s (plug-in hybride of volledig elektrisch, in 2025 moet minstens vijftig procent van de verkochte Volvo’s geen verbrandingsmotor meer hebben) is het niet verbazingwekkend dat de C40 er alleen in volledig elektrische gedaante is. De XC40 kan nog met een ondersteunende motor worden geleverd, maar de C40 is zoals zijn naam aangeeft: puur elektrisch. Niet voor niks staat er bovendien ‘Recharge’ op de auto, want naast energie die hij betrekt van de laadpaal, is de C40 in staat om zijn eigen maag te vullen. Dat gebeurt onder meer met one pedal drive, het systeem dat het aanraken van het rempedaal zo goed als overbodig maakt. Het is even wennen, want bij de eerste keer plotseling volledig loslaten van het acceleratiepedaal is de vertraging dusdanig dat je blij bent in de gordel te zitten. Tevens hoop je dan dat het achteropkomend verkeer zich niet een aap schrikt, want de Volvo vermindert dan echt in een hoog tempo snelheid, onderwijl veel nieuwe energie opwekkend.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer