strictly cars with character

Top 5 terugroepacties in de auto-industrie

19 december 2014
General Motors (GM) staat dit jaar in de schijnwerpers vanwege een groot aantal terugroepacties. En het aantal auto’s dat terug moet naar de garage vanwege defecte airbags van Takata groeit bijna dagelijks. Maar in de autohistorie waren er veel omvangrijke ‘recalls’. We hebben een Top 5 aan terugroepacties gemaakt. Het was begin deze maand week terugroepactie nummer 79 van dit jaar voor GM. Er moeten 316.357 exemplaren van de Buick LaCrosse, Chevrolet TrailBlazer en TrailBlazer EXT, GMC Envoy en Envoy XL, Buick Rainier, Saab 9-7X en Isuzu Ascender terug naar de garage. Deze auto’s hebben mogelijk een mankement aan de koplampen en/of de dagrijverlichting. Het lijkt alsof General Motors alle records breekt dit jaar en qua aantal terugroepacties is dat ook wel het geval. Maar de omvang van elk van deze terugroepacties komt nog niet eens in de Top 10, laat staan in de Top 5 die we uit rapportages hebben opgesteld.

1. Ford: 21 miljoen auto’s

De grootste terugroepactie aller tijden komt op naam van Ford. In 1980 moest dit merk bijna 21 miljoen auto’s met automatische versnellingsbak terugroepen die tussen 1975 en 1980 waren geproduceerd. Omdat de automaat spontaan van neutraal naar achteruit kon gaan, zouden meer dan 6.000 ongelukken zijn gebeurd met 1.700 gewonden en 98 doden. Volgens Ford zou de hele affaire 1,7 miljard dollar (1,38 miljard euro) hebben gekost.

2. Ford: 14 miljoen auto’s

Ford bezet ook de tweede plaats in de terugroep-Top 5. Want in 1996 moest de autoreus 14 miljoen auto’s terug naar de dealer roepen vanwege brandgevaar. Een kleine schakelaar die de cruise control moest uitschakelen bij het remmen kon oververhit raken en brand veroorzaken. Reparatie kostte per auto ongeveer 20 dollar en dus totaal zo’n 280 miljoen dollar (227 miljoen euro).

3. Toyota: 9 miljoen auto’s

Problemen met klemmende gaspedalen en vloermatten zouden ervoor gezorgd hebben dat vele modellen van Toyota en Lexus die tussen 2004 en 2010 waren gebouwd op hol sloegen. Daarom moesten deze auto’s terug naar de dealer. Reparatie en schadevergoedingen zouden alles bij elkaar rond de 5 miljard dollar (4 miljard euro) aan schade hebben veroorzaakt, waarmee het vrijwel zeker de kostbaarste terugroepactie tot nu toe is.

4. Ford: 8,7 miljoen auto’s

Vanwege defecte contactsloten moest Ford in 1996 een groot aantal modellen (ook Mercury’s en Lincolns) die tussen 1988 en 1993 waren gebouwd terugroepen vanwege brandgevaar. De contactsloten konden kortsluiting en brand veroorzaken in de stuurkolom, soms zelfs met uitgeschakeld contact. Ford slaagde erin om alle auto’s terug te roepen voordat zich lichamelijke ongelukken voordeden. Maar het hele vooral kostte wel zo’n 200 miljoen dollar (162 miljoen euro).

5. Takata: 8,3 miljoen auto’s

Toeleverancier Takata is momenteel veelvuldig in het nieuws omdat het bedrijf gevaarlijke gasgeneratoren in airbags leverde aan veel automerken. Maar hetzelfde bedrijf zorgde er in 1995 ook voor dat allerlei modellen van Honda, Nissan, Chrysler, Mitsubishi, GM, Mazda, Suzuki, Subaru en Isuzu voor reparatie van de veiligheidsgordels naar hun dealers moesten. Het slot kon blokkeren en de inzittenden zouden niet meer uit de auto kunnen. Het kostte Takata naar schatting ongeveer een miljard dollar (810 miljoen euro).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer