strictly cars with character

SEAT wordt als merk mogelijk boven Volkswagen gepositioneerd

14 oktober 2019

Om de winstgevendheid van SEAT te vergroten is er een kans dat het merk in de toekomst als CUPRA verder gaat, met meer sportieve en luxere modellen in het aanbod.

Binnen de Volkswagen Groep vallen heel wat automerken. Elk merk heeft zo zijn eigen klantenkring gevonden. Daarbij positioneert Audi zich boven Volkswagen en SKODA en SEAT eronder. Toch wringt die rol bij SEAT wel wat, omdat de winst en de verkopen achter blijven bij de wens. Om in de toekomst te overleven lijkt het erop dat SEAT zich anders in de markt gaat zetten. Niet langer onder grote broer Volkswagen, maar erboven.

Ruimte voor SKODA

Althans, dat is de onderbouwde redenatie van het Britse automagazine AutoCar. Zij spraken met Volkswagen-voorman Herbert Diess en volgens hem moet SKODA het absolute budgetmerk worden in de groep. SEAT moet daarom kiezen voor de bouw van duurdere en luxe modellen. Zo krijgt SKODA meer ruimte – want SEAT is uit het vaarwater – en kan SEAT het spoor van voormalig label CUPRA volgen. Sportieve modellen waarmee vanaf volgend decennium ook in de VS en andere markten gescoord moet worden.

Winstmarges onder druk

Volgens AutoCar vindt Diess de SEAT Ibiza, Leon en Atecamomenteel te goedkoop. De verkoopprijs zou zo scherp zijn dat er relatiefweinig winst op de belangrijkste SEAT-modellen te behalen zijn. De auto’s zijn bijnanet zo duur als Volkswagen-modellen om te maken, maar worden tegen een lagereprijs verkocht.

Frankrijk en Italië

Slecht gaat het overigens niet met de verkoopcijfers vanSEAT – vorig jaar werden er meer dan een half miljoen modellen verkocht – maar hetmerk kan maar niet overtuigen in grote Europese markten als Frankrijk en Italië,meldt AutoCar. Door de ingeslagen weg van CUPRA te volgen, zou SEAT daar eenbeter imago kunnen krijgen, waarna er meer auto’s worden verkocht tegen een hogerewinstmarge.

CUPRA Tavascan

SEAT moet – wellicht dus onder de CUPRA-naam – in het volgende decennium gaan scoren met onder meer elektrisch aangedreven modellen. De vorige maand getoonde CUPRA Tavascan (zie afbeeldingen hierboven) lijkt daarbij een belangrijk model te worden. Daarmee moet bijvoorbeeld de Tesla Model 3 het vuur aan de schenen worden gelegd. Officieel is de komst van de Tavascan nog niet, maar mocht de EV er komen dan is de kans dat hij sprekend lijkt op het studiemodel. De designbaas van CUPRA, Alejandro Mesonero-Romanos, zou bedongen hebben dat de productieversie er nauwelijks anders uit mag gaan zien.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer