strictly cars with character

Saleen S7 (2004): onderschat

11 oktober 2021

Het is u vergeven als de naam Saleen u niets zegt. Slechts weinigen zijn bekend met dit kleine Amerikaanse merk, dat vooral furore maakte door het tot extreme hoogte tunen van Mustangs. Maar in 2000 schokte de firma de wereld toen het de S7 lanceerde. Een super-, of liever gezegd hypersportauto met state-of-the-art racetechnologie. Eén ervan streek onlangs in ons land neer.

We schrijven 5 september 2004. Op het Autodromo Enzo e Dino  Ferrari in Imola staan autojournalisten van over de hele wereld en tal van  vips te luisteren naar de flamboyante Luca  di Montezemolo, voorzitter van het Fiatconcern. Ze horen en zien de charismatische topman met grootse gebaren vertellen over  zijn nieuwste raceauto: de Maserati MC12.  Deze zwaar op de techniek van de Ferrari  Enzo leunende racer zou onverslaanbaar  zijn. En om zeker te zijn van de overwinning had Di Montezemolo het volledige Ferrari F1-team, inclusief Jean Todt (maar zonder Schumacher), ingevlogen als technische ondersteuning. Maar al vrij snel na de start begon het gebruinde gezicht van Di Montezemolo strakker te staan. Want vooraan was niet het hoge gejank van een Italiaanse V12 te horen, maar het diepe, donkere gestamp van de Ford V8 van een  Saleen S7-R. En na iets meer dan drie uur in spanning te hebben gezeten, werd zijn  nachtmerrie werkelijkheid: de S7, van het piepkleine merk uit Californië, kwam als eerste over de streep. Met gebogen hoofd moest Di Montezemolo de pers te woord staan. ‘We were no match for the Saleen today’.

Steve Saleen

Wat was dat voor merk, dat het machtige Ferrari in zijn eigen achtertuin zo kon vernederen? Wel, Saleen werd in 1983 opgericht door Stephen (Steve) M. Saleen.  Geboren in Californië in 1949, groeide hij op met een grote liefde voor snelle auto’s. Toen hij slaagde voor Highschool kreeg hij van zijn vader een Porsche 356 Coupé uit 1956, waarmee hij tal van lokale race-events bezocht.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer