Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Niet fout: rijden met de Trofeo’s van Maserati

Anders dan bij andere prestigemerken trekt Maserati nauwelijks publiek ‘van niet volledig onbesproken gedrag’. En dat de oude Quattroporte (wat een prachtige auto is dat altijd geweest!) het vervoermiddel bij uitstek was voor maffiabazen is een mythe, stelt Thomas Bangma. “Maserati is een merk waarvoor het begrip chic-sportief uitgevonden is.”

Om het sportieve element nog eens onder de aandacht te brengen werden we door Maserati uitgenodigd voor een hernieuwde kennismaking met de drie extra vlotte Trofeo-uitvoeringen, alsook om de aandacht te vestigen op het feit dat, naast de Levante, thans ook beide sedans als ‘Trofeo’ met de krachtigste V8 leverbaar zijn, voor prijzen die zich bewegen tussen de twee ton en een kwart miljoen. Niet zozeer aanleiding voor een ongeremd feestje, maar veeleer een discreet attenderen op een mooi slotakkoord van een machtig melodieus klinkende motor, met 580 paarden uit een beroemde (ren)stal. En los van het feit dat Ferrari in de toekomst uitsluitend in eigen huis ontwikkelde motoren zal gebruiken, heeft Maserati ambitieuze plannen qua elektrificatie. Over een jaar of twee zullen er diverse puur elektrisch aangedreven modellen leverbaar zijn (waaronder de op de Alfa Romeo Stelvio gebaseerde Grecale en een elektrische versie van de MC20), hoewel het merk met de drietand nou niet bepaald de reputatie heeft alle beloften nauwgezet na te komen.

Aangenaam verrast

Over een belofte die bijna letterlijk te mooi was om waar te zijn gesproken: in 2014 stond er een adembenemende concept[1]car in Genève, die met zijn naam (Alfieri) verwees naar het honderdjarig bestaan en die hoofden en harten van Maserati-iefhebbers danig op hol bracht. Een échte Gran Turismo, geheel in lijn met de mooie historie. Maar die auto lijkt dus nu pas enigszins in zicht, als nieuwe (en uitsluitend elektrisch aangedreven?!) opvolger van de GranTurismo/GranCabrio. Een gedurfde keuze, zouden we bijna willen zeggen, geheel in lijn met de actuele Maserati-slogan ‘Time To Be Audacious’. Daar lijkt de MC20 met z’n bijzonder innovatieve, zuinige ‘Nettuno’-V6 ook wel in te passen, maar toch lijkt zo’n sportwagen met middenmotor een enigszins bevreemdende zijstap (in de richting van Ferrari?). Maserati is overigens nimmer een echt middenmotor-merk geweest. Naar onze bescheiden mening is Maserati een Ghibli- en Quattroporte-merk, als u begrijpt wat we bedoelen.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 6/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.