strictly cars with character

Meer om uit te kiezen. Het modeloffensief van de 'Duitse Drie' in het nieuwe millenium

25 november 2016
Autofabrikanten hebben ons de afgelopen jaren belaagd met allerlei nieuw modellen en modelvarianten. Om te zien hoe overspoeld we zijn – hoe meer keus hoe beter overigens – vergelijkt CARROS bij de drie grote Duitse luxemerken hun modelaanbod van rond de milleniumwisseling met het modelaanbod nu.

BMW: voorloper met de SUV

Anno 2000 wisten we al dat BMW de SUV omarmde, want de X5 was net in 1999 onthuld, maar dat het zou leiden tot een ware hausse aan SUV's bij BMW én haar concurrenten, werd niet meteen vermoed. In het eerste decennium van de nieuwe eeuw groeide de X-reeks uit tot de X3 (2003), de BMW X1 (2008) en X6 (2008), waarna recent de X4 (2014) volgde. De 3, 5, en 7 Serie kenden we zestien jaar geleden al, maar de 1 Serie (2004), 2 Serie (2014) en 6 Serie (2003) bestonden toen nog niet. De 4 Serie (2013) was ook nog niet van de partij, al kun je stellen dat de 3 Serie CoupĂ© toen die rol innam. Voor haar elektrisch aangedreven modellen (al dan niet voorzien van range-extender) bedacht BMW de i-reeks, met de BMW i3 (2013) en BMW i8 (2014) als compleet nieuwe toevoegingen aan het aanbod. BMW toonde zich de afgelopen jaren een meester in het bedenken van nieuwe carroserrievarianten. Zo kennen we de BMW 2 Serie inmiddels als coupĂ© en cabrio maar ook als Active Tourer en Gran Tourer. Gran Turismo’s heeft BMW ook, namelijk binnen de 3 en 5 Serie. Deze Gran Turismo’s ogen dankzij de gebogen daklijn sportief, terwijl ze ook ruimte willen bieden. Dat je de term ‘Gran’ ook achter CoupĂ© kan plakken, bewijst de 6 Serie Gran CoupĂ© die sinds 2012 een duo vormt met de BMW 6 Serie CoupĂ©.

Audi: Q-reeks en Sportbacks

De Audi A3, A4, A6, A8 en TT maakten de eeuwwisseling allemaal mee. Maar een SUV zoals BMW al had, was niet van de partij. Die kwam pas in 2005 toen de Q7 werd geïntroduceerd. In de jaren daarna werden de SUV's bij Audi steeds compacter. Na de Q5 in 2008, zag drie jaar later de Audi Q3 het levenslicht. De laatste aanwinst binnen de Q-familie is de Audi Q2 die dit jaar verscheen. Na decennia afwezigheid keerde Audi in 2010 terug in de compacte klasse met de Audi A1. Een paar jaar eerder – namelijk in 2007 - had het aan de andere kant van het gamma al een duit in het zakje gedaan met de spraakmakende Audi R8, een supersporter. Op het gebied van carrosserievarianten bleek Audi iets terughoudener dan concurrent BMW, al deed wel de term 'Sportback' zijn intrede bij alle oneven A-varianten (A1, A3, A5 en A7) en kwam er ook een Audi A3 met een kofferbak; de A3 Limousine.

Mercedes-Benz

Wie op de website van Mercedes-Benz kijkt, telt liefst 16 modellen. En dan blijken de meesten ook nog eens te beschikken over Ă©Ă©n of meer modelvarianten. De A-Klasse, C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse en G-Klasse zijn de klassiekers, dus die waren al van de partij (ruim) voordat het jaar 2000 aanbrak. Inmiddels biedt Mercedes-Benz onder meer de CLA (2013) en CLS (2004) aan. Die modellen hebben overigens niets van doen met de C-Klasse, waar ze de beginletter mee delen. Logisch of niet, bij Mercedes-Benz moet je naar de laatste letter kijken. Zo is de CLA is een vierdeurs coupĂ© gebaseerd op de A-Klasse, terwijl de CLS de S-Klasse als basis neemt en daar zijn vierdeurs coupĂ©vorm overheen legt. Zowel de CLA als de CLS zijn er dan ook als shooting brake, oftewel: coupĂ© meets stationwagon. De SUV-achtigen bij Mercedes-Benz beginnen allemaal met de letter ‘G’: zo is er de GLA (2013), GLC (2015), GLE (2015, voormalig M Klasse) en GLS (2015). De GLC en GLE zijn er dan ook weer als coupĂ©. Inderdaad; de sedan krijgt een SUV-variant, die daarna weer mixt met de coupĂ©, waar dan vaak tevens een sedan-coupĂ©-versie van is. In autoland kan het allemaal.

De crossover

Waar men in de vorige eeuw de carrosserievormen een stuk strikter gescheiden hield - je had gewoon een sedan, hatchback, stationwagon en coupĂ© - is het inmiddels al jaren de gewoonte om carrosserievormen te mixen. Sindsdien is de term crossover schering en inslag. En in die mix van stijlen is er in de vorm van de SUV een extra smaakje bijgekomen. Audi, BMW en Mercedes-Benz grossieren inmiddels in shooting brakes (stationwagon meets coupĂ©), sportbacks (stationwagon meets hatchback), SUV-coupé’s (de naam spreekt voor zich) en gran tourers (snelle tweedeurs coupĂ© met lange-afstandsgenen).

What’s next?

De uitbreidings- en mix honger is nog altijd niet gestild. In 2020 wil Audi een modellenportfolio van 60 varianten hebben. Zeker is dat er in 2018 een Audi Q6 komt, maar als die coupé-crossover-strategie wordt doorgezet kunnen een Q4 en Q8 eveneens niet uitblijven. Een elektrisch aangedreven Audi A9 zal in 2019 zijn opwachting maken. BMW komt in 2018 met een X7 en een paar jaar later met de iNext, een revolutionair elektro-voertuig. Bij BMW doken vorige maand ook al patentekeningen op voor een mogelijke i5, waarbij bekend is dat BMW recent van de modeltypes i1 tot i9 liet vastleggen. Eind 2017 voegt Mercedes-Benz de X-Klasse aan haar gamma toe, een luxeuze pick-up. Dit najaar toonde Mercedes-Benz de Concept EQ, haar eerste volledige elektrische SUV als opmaat naar 2020, het jaar dat haar nieuwe EQ-label uit vier elektrische modellen moet bestaan. Het lijkt echter er vooralsnog op dat Mercedes-Benz geen compleet nieuwe modellen ontwikkelt voor haar elektrolabel zoals BMW wel doet, maar zich baseert op bestaande modellen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer