Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Lotus Emira: beschaafde Brit

De Emira is de eerste Lotus die is ontwikkeld volgens een - wat ons betreft - geslaagde ontwerptaal die ook wordt gesproken door zijn grote broer, de Lotus Evija. Oh en het is de laatste Lotus met verbrandingsmotor, dat ook.

Lotus heeft (niet voor het eerst, maar dit terzijde) grootste toekomstplannen en dus hangt er veel van de Emira af. Het model vormt de aanzet tot een verkoopoffensief waarmee het Britse merk een comeback probeert te maken als serieuze speler in het sportwagensegment. Zie de Emira dus als een wegbereider voor een nieuw elan bij Lotus, dat op afzienbare termijn ook de elektrische, 2.000 pk sterke supersportwagen Evija en de elektrische SUV Eletre aan de man wil brengen.

Ambities

Voor de grote ommezwaai pompte Lotus meer dan 100 miljoen pond in zijn faciliteiten in het Engelse Hethel. Deze investering heeft het merk te danken aan het Chinese Geely-concern en investeringsmaatschappij Etika die in september 2017 eigenaar van het Engelse merk werden. Ook werd afscheid genomen van de inmiddels hoogbejaarde modellen Elise, Exige en Evora. Het is te hopen dat Lotus de ambities waar kan maken, want in het verleden werd, zoals we net al even stelden, vaker hoog van de toren geblazen. In 2010 bijvoorbeeld, kondigde het een vergelijkbaar offensief aan met een hele reeks nieuwe modellen, maar er gebeurde niets.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.