strictly cars with character

Jubelyaris: Toyota brengt de hot hatch terug

29 maart 2021

Normaal zou een Yaris de kolommen van dit blad nooit halen. Maar de GR Yaris is een homologatiespecial voor de rallysport en  daarmee een spirituele opvolger van bommetjes als de Peugeot  205 Turbo 16, Lancia Delta HF Integrale en MG Metro 6R4. Ja, dat verandert de zaak.

Ooit denderden er levensgevaarlijke monsters over deze planeet. Bulderend stampten ze over bergketens, pampa’s en door oerbossen, de aarde verschroeid achterlatend. Tegenwoordig zijn ze alleen nog te zien in musea wereldwijd. Inderdaad, we hebben het over de Groep B-rallywagens uit de jaren tachtig. Met vermogens tot 650 pk uit opgefokte turbomotoren raceten deze compacte bolides als benzinebommen op wielen rakeloos langs bomenrijen met snelheden tot ver boven de 200 kilometer per uur. Wanneer je nu de beelden van toen bekijkt, slaat de schrik je alsnog om het hart.

Homologatiemodellen

De regels bepaalden destijds dat je ook een aantal nagenoeg identieke straatversies moest bouwen voordat je als fabrikant met zulke racemonsters aan het wereldkampioenschap rally mocht meedoen. Deze ‘homologatiemodellen’ leidden tot prachtige creaties, stuk voor stuk vierwielaangedreven, bloedsnel, prachtig om te zien en… tegenwoordig onbetaalbaar. Toen in 1986 de betreffende rallyklasse na diverse dodelijke ongevallen verboden werd, werd het ook stil rond de straatversies. In de jaren negentig was er nog een korte nabrander, met auto’s als de Subaru 555 Impreza, Mitsubishi Lancer Evo en de Ford Focus RS500, maar daarna hadden we alleen nog veelal voorwielaangedreven ‘hot hatchbacks’ met wat snellere motoren en stoer ogende op- en aanbouwdelen.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer