Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

“In het transport is geen enkele kilometer just for fun”

DAF is met zijn XF/XG-lijn ‘Truck of the Year 2022’ geworden. De kersverse winnaar is het geesteskind van Ron Borsboom, directeur productontwikkeling. Hij is een autoliefhebber pur sang, die de bekende keuze tussen Porsche en Ferrari niet wenst te maken. Een gesprek over nieuwe brandstoffen, de stroomlijn van hoekige vrachtauto’s en Europese autoplannen.

Dit interview begint in Zuid-Europa. In het qua oprijlaan (3,8 kilometer) onovertroffen hotel La Bobadilla, even buiten Malaga, introduceert DAF Trucks zijn XF/XG-lijn, met de indrukwekkend ruime XG+ als vlaggenschip. Ron Borsboom, executive directeur productontwikkeling en lid van de hoofddirectie bij DAF, behandelt voor de verzamelde autopers alle bijzonderheden, maar meldt ook dat de internationale politiek op het punt staat de subsidies op de ontwikkeling van verbrandingsmotoren te gaan stopzetten. “Dat zou een historische fout zijn”, voegt hij eraan toe.

Geluid hoort erbij

Precies zes weken later komt Borsboom aanrijden bij het Experience Center op het immense fabrieksterrein van DAF Trucks in Eindhoven. Hij is met zijn privé-auto: een zwarte Porsche 911 4S (991) Cabrio. Een voertuig dat laat zien dat het autohart van de 59-jarige technicus breder klopt dan louter voor trucktechniek. Het is zijn derde Porsche in veertien jaar tijd en hij kocht ze alle drie bij Porsche Centrum Gelderland. “De directeur daar, Mark Wegh, gaf mij ooit de sleutels van mijn eerste Porsche. Daar hoorde ook een kaartje bij met een telefoonnummer voor noodgevallen. ‘Maar’, zei Mark, ‘je hebt ook mijn persoonlijke 06-nummer, dat kun je ook bellen als er wat is.’ Zo werkt het daar. Ik had eerst een Cayman en daarna kwam er een 911, de 997. En nu een 991.1, de laatste versie met zelfaanzuigende motor. Want bij sportwagens hóórt geluid.” Het is een cabriolet. Een bewuste keuze? “We hebben nog een Mini Cooper Cabrio thuis, dat is de verklaring. Toen ik mijn vrouw vertelde dat ik de Cayman wilde inruilen voor een 911 moest ze daar wel even over nadenken. Daarna zei ze dat het dan wel een cabriolet moest zijn. Bij de vorige versie had ik daar even over moeten nadenken, want die had een minder  mooie onderbreking van de daklijn, maar de auto die ik nu heb heeft exact dezelfde lijn als de coupé. Ik heb het inmiddels wel leren waarderen, want wij hebben nog een bescheiden huis in de bergen. En zeker in het voorjaar en de herfst met de kap open, als je dat geluid tussen de rotswanden heen en weer hoort kaatsen, is dat genieten. Dan gaat het niet meer om de vraag of zo’n Porsche de beloofde 258 kilometer per uur haalt, dan is het veel meer de beleving in snelle bochten, het uitaccelereren na een hairpin. Dat is de ultieme rijbeleving.” We lopen naar binnen, waar in het Experience Center de nieuwe XF en XG-lijn een prominente plek hebben, samen met onder meer glimmende aandrijfopstellingen van de immense 11 en 13 liter motoren. Aan de trucks is meer dan zeven jaar gewerkt en de serie is juichend ontvangen, mede vanwege de immense ruimte van met name de XG+-cabine.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.