strictly cars with character

Hogere bijtelling in 2022 zet groei elektrisch rijden onder druk

20 december 2021

De overheid bouwt de fiscale stimulans voor elektrisch rijden elk jaar een stukje verder af. Per 1 januari 2022 bedraagt de bijtelling 16% (tot aan een drempelwaarde van 35.000 euro) en dat zet nog maar weinig zakelijke rijders aan tot de overstap naar een elektrische auto, zo blijkt uit onderzoek van ALD Automotive.

De overheid stimuleert al jarenlang de elektrische auto door een lagere bijtelling bij zakelijke inzet. Het beleid blijkt succesvol, want in Nederland rijden al ruim 215.000 volledig elektrische auto’s rond, naast nog eens dik 130.000 plug-in hybrides. Nu ondersteuning minder nodig lijkt, bouwt de overheid de fiscale stimulans elk jaar verder af.  Per 1 januari 2022 bedraagt de bijtelling voor een elektrische auto nog slechts 16%, tot aan een drempelwaarde van 35.000 euro. Heb je een dure elektrische auto op het oog, dan betaal je over het resterende bedrag van de aanschafwaarde 22% bijtelling.

Onvoldoende stimulans

Leasemaatschappij ALD Automotive deed onderzoek onder ruim 1000 leaserijders en vroeg ze of de het nieuwe bijtellingstarief van 16% nog voldoende stimulans is om elektrisch te gaan rijden. Slechts slechts 18 procent van alle leaserijders vindt die nieuwe bijtelling nog voldoende reden om een elektrische leaseauto boven een gewone leaseauto te kiezen. Sterker nog, een deel van de leaserijders dat al elektrisch rijdt, overweegt weer over te stappen op een leaseauto op fossiele brandstof. Ongeveer 1 op de 5 is dat van plan, terwijl 23 procent nog twijfelt.

Te vroeg

Jeroen Kruisweg, algemeen directeur ALD Automotive, meent dan ook dat de verhoging van de bijtelling te vroeg komt. “Iedereen ziet het aanbod betaalbare elektrische auto’s toenemen, maar de overheid trekt wel heel snel terug. We zien nog steeds ‘laadstress’ door tekorten aan laadpunten en achterblijvende netwerkcapaciteit. De verbeterde actieradius kan dit negatieve sentiment verzachten, maar wel op voorwaarde van financiële stimulans van de overheid.”

Milieu

Uit het onderzoek van ALD Automotive blijkt overigens dat bijna de helft van de leaserijders voor een elektrische auto kiest vanuit milieuoverwegingen (47 procent) en 35 procent zou elektrisch willen rijden uit kostenbesparing. Het overgrote deel leaserijders dat al in een elektrische auto rijdt is enthousiast. 56 procent zou weer voor elektrisch kiezen bij een volgende auto, maar verwacht dan wel meer van de overheid, aldus ALD Automotive.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer