Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Green Machine: Ford Puma ST-X

Een Puma, wat was dat ook alweer? Oh ja, zo’n geinig coupeetje in de tijd van de Ford Ka, met een verrassend goed onderstel en dito stuurgedrag. Een miskend talent, toch?

Het was inderdaad een nogal onderschat wagentje, die Puma. Ford heeft daarom nooit een opvolger ontwikkeld, maar gebruikt de sympathieke naam nu wel voor een compact en sportief cross-overtje. Inderdaad, zo’n model dat werkelijk iedereen tegenwoordig leuk lijkt te vinden. En dan is er van die nieuwe Puma óók nog een ST-versie, een ‘Performance’-uitvoering.

GTI

Niet lachen, want we weten inmiddels dat de ST-lijn van Ford serieus genomen moet worden. ST’s zijn serieus aangepast door de fanatieke ‘fun-to-drive specialisten’ van Ford. En daar hebben ze er veel van bij deze firma. Om te beginnen geven we ook maar alvast toe dat de Puma er, zeker in de kleur ‘Mean Green’, best gaaf uitziet. Gewoon een cool ding, met net voldoende visuele hints naar stevige prestaties. Z’n anderhalve liter driecilinder klinkt lekker en perst er een tamelijk indrukwekkende 200 pk/320 Nm uit. Daar hoeft geen enkele GTI-achtige zich dezer dagen voor te schamen en de man of vrouw die erin zit dus ook niet. Die geniet van een uitermate inspirerende roffel en een snaarstrak sturende auto, waarvan de vering/demping heus niet al te hard is. Een auto met fijne sportstoelen, een uitstekende audio-installatie en een lekker sportstuur plus dito handbakje. Alleen de remmen zijn naar onze smaak (maar wij zijn kritisch…) nét iets te bijterig. Desondanks: een erg leuk ‘Fordje’ voor net iets meer dan veertig mille.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.