Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Erkend erfgoed

Niemand neemt het u kwalijk als u, als liefhebber van klassieke auto mobielen, niet weet dat er een Nationaal Register Mobiel Erfgoed (NRME) bestaat. Wij namen een kijkje.

Niemand neemt het u kwalijk als u, als liefhebber van klassieke automobielen, niet weet dat er een Nationaal Register Mobiel Erfgoed (NRME) bestaat. Toch mogen we blij zijn dat het er is. Het is namelijk een vorm van erkenning dat historische voer-, vaar- en vliegtuigen onder het nationale culturele erfgoed vallen en dus bescherming verdienen. Een Hondekoptreinstel en de SS Rotterdam worden hierdoor evengoed erkend als de Van Nelle-fabriek of de Victory Boogie Woogie. Maar als we niet oppassen, blijft ook het nieuwe register steken in veredeld hobbyisme.

Catalina

Aan het enthousiasme van Arno van der Holst zal het niet liggen. Letterlijk bevlogen vliegtuigman Van der Holst, directeur van het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep en penningmeester van de Mobiele Collectie Nederland, heeft inmiddels de kiel gelegd voor een 2.0-versie van het NRME. Dankzij een ton subsidie van het Mondriaanfonds kan hij het register volledig herstructureren, moderniseren en actualiseren. Het nieuwe NRME wordt een officieel overheidsdocument, op basis waarvan subsidies verstrekt kunnen worden of regelgeving uitgevaardigd inzake export. Geen overbodige luxe, want nog maar drie jaar geleden werd een (vliegwaardige) Catalina-vliegboot verkocht aan Amerika. Hoewel dit vliegtuig, een ‘monument’ van de oorlog in Nederlands-Indië, de A-status in het NRME genoot, had dit geen enkele rechtskracht. Minister Van Engelshoven van OCW zag ook geen reden om het Nationale Aankoopfonds aan te spreken, Er was immers nog een tweede Catalina in Nederland, overigens een niet-vliegwaardig (!) exemplaar. Dat wordt nu weliswaar opgeknapt, maar als statisch object. Heel wat meer publieke aandacht trok de schets van Rubens die in 2019 door Prinses Christina op een veiling werd aangeboden. D66-minister Van Engelshoven, ook niet vies van publiciteit, zag nu ineens wél redenen om de aankoopspaarpot stuk te slaan. Toch ontglipte de schets de Nederlandse musea. Er was niet alleen te weinig geld, hij was ook niet opgenomen in het register van beschermde cultuurgoederen. De Rubens werd geveild voor zeven miljoen euro. Een dergelijk erfgoedverlies moet dus voorkomen worden. Dat kan mede door nog nauwkeuriger te kijken (en te registreren) wat wel of niet tot het nationale erfgoed behoort, en dat geldt ook voor mobiele objecten.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.