Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Dagelijks gebruik: de Tesla Roadster van Silvia Anthonj

De Daily Driver van Silvia Anthonj, 51 jaar, is de Tesla Roadster. “Ik kwam een filmpje tegen met twee blije kerels in een rood sportautootje. Ze zoefden in een bizar tempo geluidloos weg. De pret in hun ogen, de acceleratie, de fluisterstille motor - ik was op slag verliefd!”

Met wie hebben wij het genoegen?
“Silvia Anthonj, 51 jaar, uit Lelystad. Ik heb vele jaren als marketeer en wijnrecensente gewerkt. In 2015 besloot ik dat het tijd was om wijn eens vanaf de andere kant te benaderen en ben ik een wijngaard begonnen. Inmiddels produceer ik dé premium bubbel van Nederland.”

Welke auto rijd je?
“Een Tesla Roadster uit 2010.”

Waarom koos je voor deze auto?
“Ik was, ergens in 2007 geloof ik, aan het kijken naar bijzondere auto’s omdat mijn man op zoek was naar vervanging voor zijn bolide. Zo kwam ik een filmpje tegen met twee blije kerels in een rood sportautootje. Ze zoefden in een bizar tempo geluidloos weg. De pret in hun ogen, de acceleratie, de fluisterstille motor - ik was op slag verliefd! Wat mijn man kocht maakte mij niet uit, ik móest en zou zo’n sportautootje hebben.”

Hoe kom je aan dit exemplaar?
“Ik stuurde meteen een mail naar het contactadres, maar kreeg als antwoord dat serieproductie nog onzeker was. En áls ze hem zouden gaan maken bleef de auto de eerste jaren in de VS. Maar men wilde mij wel op de hoogte houden, dus het was ‘Welcome to the Tesla family.’ Toen de eerste Roadsters in 2010 daadwerkelijk naar Europa kwamen was ik meteen van de partij. Ik werd deel van een clubje pioniers in een tijd dat er buiten Amsterdam nog geen laadnetwerk was, je moest je auto met een haspel ergens inpluggen. Er was ook nog geen servicenetwerk, de monteur kwam met een busje uit Engeland en bezocht de klanten voor onderhoud. Hij schoof gezellig aan voor het avondeten.”

Waarvoor gebruik je de Tesla zoal?
“Als ie een trekhaak had zou ik er nog een ploeg achter hangen, hahaha. Zonder gekheid, het is gewoon mijn dagelijkse auto. Toen ik hem net had ben ik er zelfs een keer mee naar Wiesbaden gereden: 440 kilometer. ’s Nachts opladen via het stopcontact van mijn hotelkamer en de volgende dag achter een vrachtauto op de cruise control weer naar huis. Daarna was ik de range anxiety wel kwijt. Ik ben nog nooit met een lege accu komen te staan.”

Wat is z’n beste eigenschap?
“Je hebt er geen omkijken naar. Je moet alleen jaarlijks even wat filters laten schoonblazen en regelmatig nieuwe banden monteren. In elf jaar heb ik maar twee keer mijn remblokken laten vervangen. En de benodigde stroom komt van de zonnepanelen op ons huis. Ik rij nu met 120.000 kilometer op de teller nog steeds met de eerste accu, zonder dat mijn bereik noemenswaardig omlaag ging. Ik kom nog steeds overal waar ik heen wil.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.