Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

BMW M5 TOURING (E60/E61) 2005 - 2010

In de jaren 2000 tot 2009 neemt BMW met V10 motoren deel aan de Formule 1. Om het prestige van deze koningsklasse af te laten stralen op de straatauto’s van het Beierse merk, krijgt de vierde generatie M5 ook een heuse tiencilinder onder de kap. Het resultaat: een der meest excentrieke BMW’s ooit.

De hoogtoerige V10 schreeuwt het uit. In het head-up display – toen ook al - zien we het toerental snel klimmen. Bij 8.000 toeren schakelen we met de rechter peddel achter het stuur het volgende verzet van de sequentiële transmissie in. In de spiegels wordt het overige verkeer snel kleiner. Wat zegt u? We hebben het over een Lamborghini Gallardo of een Lexus LFA? Neen, als we over onze schouder kijken zien we toch echt een royale achterbank voor drie passagiers met daarachter een knoeperd van een bagageruimte. We bevinden ons aan boord van een representatieve stationcar: een BMW M5 Touring.

Gevoel voor show

In 2000 stapt BMW na een lange afwezigheid weer in de Formule 1. Het merk levert V10 motoren aan het team van Frank Williams. Met wisselend succes en vanaf 2006 met team Sauber blijven de Münchenaren tot en met seizoen 2009 actief in het wereldkampioenschap. In deze periode besluit het management een link tussen de koningsklasse van de autosport en de BMW’s voor de openbare weg te leggen. In maart 2004 presenteert BMW op de Salon van Genève de Concept M5 aan de pers. Het met veel gevoel voor show door coureur Hans-Joachim Stuck op het podium gereden studiemodel licht een forse tip van de sluier op voor wat betreft de motorisering: dat wordt een imponerende V10 - net als in de Formule 1.

De definitieve M5 wordt in de zomer van 2004 aan de wereld getoond en staat vanaf januari 2005 in de showrooms. Het uiteindelijke productiemodel blijkt nauwelijks af te wijken van de Concept M5. De vierde generatie M5 is direct te onderscheiden van zijn reguliere 5 Serie broeders door de voorbumper met grote luchtinlaten, de kieuwen in de uitgeklopte voorspatborden en de achterbumper met diffusor. Ook de vier uitlaatpijpen, gewijzigde bagageklep (sedan), 19-inch lichtmetalen wielen en specifieke spiegelbehuizing geven aan dat we te maken hebben met een M5.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.