Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Ander logo en Pu+Ra sculptuur: Lancia’s visie

Vanuit een voormalig koninklijk paleis in Turijn liet Lancia-topman Luca Napolitano de wereld kennismaken met het design van de toekomstige Lancia’s. Weliswaar ging het alleen nog om een nieuw logo en een eerste designstudie, maar toch: de patiënt ademt.

Het is alweer vijf jaar geleden dat Lancia met stille trom van het toneel verdween. Alleen in Italië bleef het merk, als een schaduw van zijn ooit fameuze zelf, bestaan met één model: de Ypsilon. Maar dankzij de oprichting van het overkoepelende Stellantis-concern mag dit ooit zo glorieuze Italiaanse merk het nog één keer proberen; zij het volledig elektrisch. Eerder sprak collega Mario Vos al met Luca Napolitano over toekomstige modellen, maar hoe die eruit zouden zijn, bleef in nevelen gehuld.

Op de Lancia Design Day werd alvast een tipje van de sluier gelicht. Als eerste werd een nieuw logo getoond, geïnspireerd op dat uit 1957. Het ontwerpteam nam de elementen zoals het schild, het stuurwiel, de naam en natuurlijk de lans (la lancia) en bracht dit met een ander lettertype samen in het nieuwe beeldmerk. Dezelfde minimalistische inslag, maar dan fris, modern en met een duidelijke link met het verleden.

Nou zijn een fris logo en een eigentijds lettertype leuk, maar hoe zit het met het ontwerp van de auto’s? Daarvoor werd een designstudie getoond: de Pu+Ra Zero. Dit sculptuur, geïnspireerd op de legendarische Stratos en een combinatie van de woorden Pure en Radical, geeft de richting aan die Lancia wil inslaan: modern, maar met stevige wortels in de rijke geschiedenis van het merk. In hoeverre dit zich vertaalt naar het daadwerkelijke ontwerp van modellen als de komende Ypsilon moet nog blijken. Verwacht echter dat de drie lijnen die samen de grille vormen en de ronde achterlichten vaste elementen zullen zijn. Maar de belangrijkste boodschap van de Design Day was: Lancia is niet dood, Lancia leeft. Ook al duurt het nog wel even voordat we dat daadwerkelijk gaan zien.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.