Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

RÜSSELSHEIM EN OMGEVING PER OPEL GRANDLAND HYBRID 4X4

Op weg naar Opel’s thuisbasis Rüsselsheim maakten Huib de Vries en Maurice Volmeyer een reisje langs de Rijn met de Opel Grandland 4x4. Een fijne metgezel. Zo’n type waarmee je geen gekke avonturen zal beleven en geen malle fratsen uithaalt, maar die wel lekker braaf doet wat hij moet doen. Een nuchter type.

Natuurlijk, Opel is een Duits merk. Maar wij associëren het nog steeds met Hollandse nuchterheid. En het lijkt erop dat ook het grote Stellantis-concern, waar Opel deel van uitmaakt, voor het merk de rol van de gewone jongen heeft gekozen. Nuchter en praktisch, tegenover de Franse frivoliteit van Citroën, de Italiaanse passie van Alfa Romeo, of de bravoure van Jeep. Opel is binnen Stellantis het enige Duitse merk en staat voor doelmatigheid. Veel van de onderhuidse techniek wordt gedeeld met de Franse, Italiaanse en Amerikaanse zustermerken, maar de Opels zijn vooral praktisch. Dat geldt ook voor het topmodel van de range: onze rode Grandland Hybrid 4X4 met 300 pk. Maar hoe verhoudt zich dat tot ons motto Strictly cars with character? Goeie vraag, maar we hadden een prima excuus om voor een Opel te kiezen, want we kregen een uitnodiging om naar Rüsselsheim te komen voor een ritje met de Manta GSe. Een gave elektrische restomod. En met dat in eenmaal gedachten plakten we er een bescheiden roadtrip in de regio aan vast.

Opel Vizor

Over karakter gesproken: de Grandland is behoorlijk opgeknapt na een recente facelift. Hij draagt nu de Opel Vizor op de neus: de zwarte band waarin de grille en de koplampen zijn opgenomen en die we kennen van de Opel Mokka en nieuwe Astra. De Vizor vormt een knipoog naar de Opel Manta A en geeft de hedendaagse Opels een herkenbaarder gezicht. Stoer, maar simpel. Niet agressief, maar zelfverzekerd. Ook binnenin is de sfeer er een van doelmatigheid. Het ziet er allemaal strak uit, steekt netjes in elkaar en er is geen rammeltje of kraakje te horen. Maar ondertussen doet de Grandland geen enkele poging zich beter voor te doen dan hij is. Géén net-niet mooie sierstrips of mislukte pogingen om dure materialen na te bootsen. What you see is what you get. Ook wel eens fijn, zo’n auto die niet per se premium wil zijn, alles ademt Duitse degelijkheid. Een tikje ongezellig is het wel, want er is in het interieur best veel gebruik gemaakt van hard kunststof. Een speciale vermelding verdient het dashboard. Opel noemt het ‘Pure Panel’ en het is eigenlijk één groot scherm waarop alle informatie logisch en simpel is gegroepeerd. Geen afleiding, maar wel de informatie die je nodig hebt.  Ook fijn: alles werkt zoals je dat wilt. De bediening is simpel en logisch (heel anders dan in de Citroën die we reden voor editie 7 met nota bene grotendeels dezelfde techniek). Het touchscreen in de Opel kent een heldere menustructuur en reageert snel. En er zijn precies voldoende fysieke knoppen, erg prettig. De assistentiesystemen voor de bestuurder werken doeltreffend, ook dat is weleens anders.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.