Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Lexus NX 450H+: Aangenaam anders

De vernieuwde Lexus NX is als eerste Lexus ook als plug-in hybride verkrijgbaar. Een opmerkelijke koerswijziging, want moederbedrijf Toyota betoogde jarenlang dat een hybride zonder stekker de beste oplossing is.

Eigenlijk zijn SUV’s ondingen. Niet als het gaat om praktische zaken als een lekker hoge zitpositie, of het feit dat je gemakkelijk in- en uitstapt, maar wel als het gaat om de esthetiek. Bijna alle - maal zien ze eruit als een doos op wielen en de onderlinge verschillen zijn vaak op één hand te tellen. De SUV-coupé was tot nu toe het beste dat ontwerpers konden bedenken om anders te zijn en dan snap je ook meteen waarom de meeste SUV’s toch maar gewoon zijn gebleven. Dat geldt ook voor de nieuwe Lexus NX. Het had van achteren en opzij net zo goed een hoekige Mazda CX-5 kunnen zijn, of een nieuw model van Kia of Hyundai. Dat zou dan echter wel een mooi model zijn, want de nieuwe Lexus NX ziet er prima uit door zijn wigvorm en scherp gesneden carrosserie. Aan de voorzijde zien we de bekende gapende grille die weliswaar Aziatisch, maar toch ook stijlvol overkomt.

Deur van 'karton'

De NX kwam in 2014 op de markt en wereldwijd zijn er zo’n 170.000 verkocht. In Nederland bleef de teller hangen bij zo’n 1.100 exemplaren. Het nieuwe model ziet er herkenbaar uit, maar volgens Lexus is 95 procent van alle onderdelen van de NX splinternieuw. Vergeleken met zijn voorganger is het nieuwe model twee centimeter langer, twee centimeter breder en vijf centimeter hoger. Ook nam de wielbasis met drie centimeter toe, wat heeft geleid tot meer zitruimte op de achterbank en inderdaad: beenruimte is in voldoende mate aanwezig en ook de hoofdruimte valt niet tegen ondanks de aflopende daklijn. Heb je last van lichte artrose of krachteloze vingers, kies dan voor E-latch: een elektronisch systeem dat ervoor zorgt dat de deur zó gemakkelijk opent, dat het lijkt alsof deze van karton is gemaakt.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.