Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Eastend Classics: gelukmakende restauraties

Een nieuw pand, een nieuwe eigenaar en een duidelijke visie moeten het opgefriste Eastend Classics naar grote hoogte stuwen. Met restauraties op ‘concours-niveau’ gaat het hier vooral om de wensen van de klant. Yuri van Koeveringe en David de Jong reisden af naar Zuidbroek voor een gesprek met eigenaar Max Smit en partner Sandra Auwema.

Wie bij Eastend Classics binnenloopt raakt overweldigd door de netheid. De centrale, voornamelijk witte werkplaats zou niet misstaan als ruimte in een ziekenhuis. Gelukkig toont een aantal klassieke auto’s in verschillende stadia van restauratie aan dat we hier toch echt aan het juiste adres zijn. De radio speelt zachtjes, terwijl werklieden stil en rustig hun werk doen. In een hoek, herkenbaar aan zijn vloeiende Italiaanse lijnen, staat een Fiat Dino Spider op een brug. Zojuist gespoten in een flitsende rood-oranje kleur, is een plaatwerker aandachtig bezig de laatste onvolkomenheden uit de verse laklaag te verwijderen, zodat het eindresultaat het hoge niveau behaalt dat men hier nastreeft. Aan de andere kant is een tweede plaatwerker bezig diverse delen van een Chevrolet Impala voor te bereiden op de eerste primerlaag. Dat is geen haastklus, want – zo wordt ons verteld – voorbereiding is alles, als het om spuitwerk gaat. Hier worden in alle rust geliefde auto’s teruggebracht in hun oorspronkelijke staat. En meestal zelfs iets mooier.

Advies

We worden hartelijk ontvangen door Max Smit en Sandra Auwema, zowel privé als zakelijk partner, die de leiding over het bedrijf voeren. Na heel even de werkplaatsen en een aantal auto’s te hebben bekeken, waaronder een prachtige Packard Twelve en een Rolls-Royce waarover zo meer, nemen we plaats in een vergaderruimte, de muren vol foto’s van geslaagde restauratieprojecten. Want voordat we een blik in de keuken werpen, zijn we benieuwd hoe deze firma tot stand is gekomen. Max: “Eigenlijk ben ik pas drie jaar eigenaar, hoewel ik hier al flink wat jaren rondloop. Het oorspronkelijke bedrijf werd in 2000 opgericht in het gehucht Valom, vlakbij het dorp Oosteinde. Vandaar ook onze naam Eastend. Ik was daar ooit eens binnengelopen toen er net een MGA uit de spuitcabine werd gerold. Die was zo ontzettend mooi gedaan, dat toen ik mijn klassieke 911 wilde laten spuiten, ik maar één adres wist. Maar nadat mijn auto er een halfjaar stond en het wel erg stil bleef begon ik mij lichtjes zorgen te maken. Na herhaaldelijk contact te hebben gezocht kreeg ik het gevoel dat, hoewel ze goed werk leverden, er het nodige te verbeteren viel qua planning en organisatie. Nou ben ik van oorsprong bedrijfsadviseur met vrij veel ervaring in het begeleiden van bedrijven op precies die gebieden. Toen ik de toenmalige eigenaar benaderde met een voorstel om hem in de bedrijfsvoering te helpen bleek ik méér dan welkom. We zijn gaan kijken waar de grootste winst te behalen viel. De kwaliteit van de restauraties was goed. Zó goed zelfs, dat door Eastend Classics gerestaureerde auto’s, zoals een Franklin uit 1917, in de prijzen vielen. De basis was dus dik in orde. De eerste stap die we toen zijn gaan nemen was ervoor te zorgen dat elke klus binnen een van tevoren bepaalde termijn werd afgerond. Dat lijkt simpel, maar in de praktijk komt daar veel bij kijken. Zo moeten samenwerkingen met partners, zoals bekleders, goed afgestemd worden, dienen de juiste onderdelen op de goede momenten aanwezig zijn, enzovoorts. Gaandeweg trad er een verandering op en haalden we steeds vaker de gestelde deadlines. Natuurlijk harstikke goed naar de klanten toe, maar een belangrijk bijkomend voordeel was dat ook het plezier op de werkvloer terugkeerde. In 2019 belde de toenmalige eigenaar mij op en gaf aan dat hij zijn droom wilde volgen: het rijden op vrachtwagens. Als adviseur kon ik natuurlijk niets anders zeggen dan ‘Volg je droom!’. De logische vervolgstap was dat ik het bedrijf over zou nemen, al moest ik daar wel even over nadenken. Leidinggeven is toch wat anders dan een adviserende rol. Maar uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en werd ik in 2019 eigenaar van dit mooie bedrijf”.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.