Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Bentley Mulsanne: dubbel rond

Als liefhebber van autorijden geven we niet graag het stuur uit handen. Toch maakten we voor deze keer een uitzondering. We gaan op pad met een Bentley Mulsanne, zowel achter het stuur als op de achterbank.

Sinds de overname door Rolls-Royce in de jaren ‘30 verwerden Bentleys meer en meer tot een (netjes gezegd) afgeleide van de Rolls-Royce modellen. In dit licht bezien is de Mulsanne in dit verhaaleen belangrijk model, want diens voorganger, de T2, bevindt zich in de jaren zestig en zeventig als een muurbloempje in de schaduw van zijn uitermate succesvolle tweelingbroer Rolls-Royce Silver Shadow. De verkoopaantallen spreken voor zich: ruim 30.000 Rollsen tegenover een schamele 2.280 T-series in vijftien jaar. Er moest dus iets gebeuren om het ooit zo trotse merk weer bestaansrecht te geven.

Een eerste stap was de introductie van een opvolger, die vanwege de niet al te rooskleurige financiële situatie met minimale middelen moet worden ontwikkeld. In 1980 komt deze Rolls Royce/Bentley coproductie als Silver Spirit/Mulsanne op de markt. De nieuwe modellen (intern bekend als de SZ generatie) delen veel techniek met hun voorgangers, waaronder het onderstel met gasgevulde dempers, niveauregeling en de 6,75 liter V8 met pakweg 250 pk. De modellen zijn ook leverbaar met een tien centimeter langere wielbasis, dan heten ze Silver Spur en Mulsanne LWB.

EERBETOON
De naam Mulsanne hint al naar waar het heengaat met Bentley: de naam lonkt naar de ‘Mulsanne Straight’, een kilometerslang recht traject van het roemruchte Franse Circuit de la Sarthe richting het dorpje Mulsanne. Op dit deel van het circuit bereiken de racewagens hun hoogste snelheid. Bentley refereert met de gekozen naam ook meteen aan de vijf overwinningen die het hier tussen 1924 en 1930 behaalde in de 24 Uren van Le Mans. Waarmee overigens niet gezegd wil zijn dat de Mulsanne een sportieveling is. Maar om ‘m als rijdersauto te differentiëren van de nóg comfortabelere Rolls Silver Spirit past het.

Hoofdontwerper Fritz Feller is verantwoordelijk voor het lijnenspel, dat geheel in de geest van die tijd hoekig en ingetogen is. De meest opvallende details zijn misschien wel de grote lichtunits voor en achter. Ten opzichte van zijn voorganger is de Mulsanne langer, breder en iets lager. Onder de statige motorkap vinden we de beproefde 6,75 liter V8 van Rolls-Royce, met carburateurs. Deze is gekoppeld aan een drietraps automaat.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.