strictly cars with character

Ferrari 330 GTS (1967): van hoog niveau

19 december 2023
De kans is aanwezig dat u nog nooit een Ferrari 330 GTS in levenden lijve heeft gezien. Hij werd slechts een paar jaar geproduceerd, en de meeste exemplaren hadden als eindbestemming Amerika. Zo nu en dan komt er echter een terug. Wij maken kennis met deze relatief onbekende, bijzonder fraaie open Ferrari uit de jaren zestig.

Voor het begin van dit verhaal wil ik u graag meenemen naar een frisse, vroege ochtend. Het is ergens in de maand februari, 1968. U bevindt zich in het westen van Amerika, vlak buiten de stad Phoenix, aan het begin van het meest betoverende stuk van de ‘State Route 87’. Voor u ontvouwt zich een lange, bochtige weg, die als een slang door de woestijn heen kronkelt om verderop in de heuvels te verdwijnen. De ochtendzon werpt lange schaduwen over het sprookjesachtige landschap, terwijl de laatste druppels dauw verdampen. U bent echter niet vroeg opgestaan om hier van het adembenemende uitzicht te genieten. Nee, de reden dat u hier bij het ochtendgloren staat, is omdat de weg nu vrijwel verlaten is: ideale omstandigheden om uw nieuwe auto eens goed uit te proberen. En wat voor een! Via Modern Classic Motors in Reno heeft u een exoot gekocht: een Ferrari 330 GTS, een van de snelste (en met een aanschafsprijs van circa 15.000 dollar ook een van de kostbaarste) cabrioletten ter wereld.

Daar staat hij. Het ingetogen, maar fraaie ontwerp van de meesters bij Pininfarina komt goed tot zijn recht in de lichtblauwe lak, door Ferrari simpelweg Azzuro genoemd. U opent de deur en laat u zakken op een comfortabele, rood lederen stoel. Voor u bevindt zich een breed en duidelijk houten dashboard met grote tellers voor de toeren en snelheid. U stopt het kleine sleuteltje in het contactslot rechtsonder het elegante stuur, draait ‘m om en ontwaakt daarmee twaalf cilinders, ieder met circa 330 cc inhoud. De twee dubbele uitlaten produceren een diep en rijk geluid, terwijl de perfect in balans lopende V12 een subtiele trilling aan de auto, en vervolgens aan uw achterwerk doorgeeft. Met zijn vier liter en een vermogen van zo'n 300 pk is dit een auto die niet moet worden onderschat. Gelukkig is zijn onderstel ontworpen en gebouwd op basis van jarenlange race-ervaring van dit bijzondere Italiaanse merk.

Lees verder

Het gehele artikel kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).
 

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer