In een tijdspanne van slechts vier decennia werd Matra wereldkampioen Formule 1, won het de 24 Uren van Le Mans, ontwikkelde het tal van eigenzinnige sportauto’s én was het verantwoordelijk voor de conceptie en productie van de Renault Espace. Bruno Lorgeoux neemt ons mee door de opmerkelijke geschiedenis van het Franse merk in zijn museum in Romorantin.
Af en toe wordt er nog wel eens een V12 gestart. Als die warm is en tot 11.000 toeren wordt opgejaagd, vliegen de ramen er hier bijna uit, Waanzinnig!” De ogen van museumdirecteur Bruno Lorgeoux glimmen als hij ons langs zijn bijzondere collectie voert. We zijn in Romorantin, zo’n tweehonderd kilometer onder Parijs, waar sinds 2000 het Musée l’Espace automobiles Matra is gevestigd. Voor wie komend jaar naar Frankrijk reist: het museum is voor de auto(sport)liefhebber zonder meer een omweg waard. Er zijn tal van straatauto’s en studiemodellen te vinden, daarnaast komt aan de hand van zo’n vijfentwintig raceauto’s het autosportverleden van het illustere merk tot leven. Op 3.000 vierkante meter worden pakweg zeventig modellen tentoongesteld, die het volledige verhaal van de Franse fabrikant vertellen. De burgemeester heeft zich persoonlijk hard gemaakt voor de aanschaf van het gebouw door de gemeente, zo vertelt Lorgeoux. “Matra heeft een grote rol gespeeld in de gemeenschap hier, er waren duizenden mensen werkzaam. Dat erfgoed willen we graag behouden.”
Af en toe wordt er nog wel eens een V12 gestart. Als die warm is en tot 11.000 toeren wordt opgejaagd, vliegen de ramen er hier bijna uit, Waanzinnig!” De ogen van museumdirecteur Bruno Lorgeoux glimmen als hij ons langs zijn bijzondere collectie voert. We zijn in Romorantin, zo’n tweehonderd kilometer onder Parijs, waar sinds 2000 het Musée l’Espace automobiles Matra is gevestigd. Voor wie komend jaar naar Frankrijk reist: het museum is voor de auto(sport)liefhebber zonder meer een omweg waard. Er zijn tal van straatauto’s en studiemodellen te vinden, daarnaast komt aan de hand van zo’n vijfentwintig raceauto’s het autosportverleden van het illustere merk tot leven. Op 3.000 vierkante meter worden pakweg zeventig modellen tentoongesteld, die het volledige verhaal van de Franse fabrikant vertellen. De burgemeester heeft zich persoonlijk hard gemaakt voor de aanschaf van het gebouw door de gemeente, zo vertelt Lorgeoux. “Matra heeft een grote rol gespeeld in de gemeenschap hier, er waren duizenden mensen werkzaam. Dat erfgoed willen we graag behouden.”