Is het (nog) een echte Porsche/M-BMW? Dat is de vraag die Thomas Bangma reeds ontelbare keren in zijn leven heeft moeten beantwoorden. Nee, niet alleen voor al dan niet toevallige passanten. Vooral ook voor zichzelf.
Bij schilderijen kan er nog weleens gedoe zijn over de ‘echtheid’ ervan. Dan is het de vraag of het al dan niet aan een bepaalde kunstenaar toegeschreven kan worden en moet er onderzoek gedaan worden door - al dan niet zelfbenoemde - deskundigen. Laat ik nu zo’n zelfbenoemde deskundige zijn waar het gaat om M-BMW’s en Porsches (ja, ik heb er een paar gehad…) die vrij vaak de vraag krijgt voorgelegd of een bepaalde nieuwe Porsche of M-BMW een échte is. Nog even los van de vraag wat daarmee precies wordt bedoeld, stel ik zeer verheugd vast dat de standaard 718 Cayman en de M2 geen spoor van ‘elektrificatie’ vertonen en dat ze allebei nog met een handgeschakelde versnellingsbak te krijgen zijn. Hoe heerlijk ouderwets. Helaas hadden we ditmaal geen handgeschakelde exemplaren in onze garage, maar de Steptronic- respectievelijk de PDK-versie. Het zal te maken hebben met jonge, zelfbenoemde autojournalisten en influencers die in de war raken als ze in de donkere diepte onder het stuurwiel (waar zijn de flippers?!) meer dan twee pedalen ontwaren. Hoewel ik gelukkig ook nog met enige regelmaat jonge autoliefhebbers tegenkom die een handbak geweldig vinden en die gruwen van een saai scherm in plaats van echte klokken. Ik pleeg hen dan (een beetje flauw, ik geef het toe) de schuld te geven van het feit dat álle BMW’s tegenwoordig over exact hetzelfde scherm beschikken, bij wijze van instrumentarium. ‘Jullie kijken toch zo graag naar een scherm?!’ Nou, dat blijk ik dan helemaal verkeerd te hebben begrepen. En dat sterkt mij in de overtuiging dat ze het bij BMW kennelijk niet helemaal hebben begrepen. Aan de LEGO-achtige vormgeving van de M2 zal ik niet al te veel woorden vuil maken.
Bij schilderijen kan er nog weleens gedoe zijn over de ‘echtheid’ ervan. Dan is het de vraag of het al dan niet aan een bepaalde kunstenaar toegeschreven kan worden en moet er onderzoek gedaan worden door - al dan niet zelfbenoemde - deskundigen. Laat ik nu zo’n zelfbenoemde deskundige zijn waar het gaat om M-BMW’s en Porsches (ja, ik heb er een paar gehad…) die vrij vaak de vraag krijgt voorgelegd of een bepaalde nieuwe Porsche of M-BMW een échte is. Nog even los van de vraag wat daarmee precies wordt bedoeld, stel ik zeer verheugd vast dat de standaard 718 Cayman en de M2 geen spoor van ‘elektrificatie’ vertonen en dat ze allebei nog met een handgeschakelde versnellingsbak te krijgen zijn. Hoe heerlijk ouderwets. Helaas hadden we ditmaal geen handgeschakelde exemplaren in onze garage, maar de Steptronic- respectievelijk de PDK-versie. Het zal te maken hebben met jonge, zelfbenoemde autojournalisten en influencers die in de war raken als ze in de donkere diepte onder het stuurwiel (waar zijn de flippers?!) meer dan twee pedalen ontwaren. Hoewel ik gelukkig ook nog met enige regelmaat jonge autoliefhebbers tegenkom die een handbak geweldig vinden en die gruwen van een saai scherm in plaats van echte klokken. Ik pleeg hen dan (een beetje flauw, ik geef het toe) de schuld te geven van het feit dat álle BMW’s tegenwoordig over exact hetzelfde scherm beschikken, bij wijze van instrumentarium. ‘Jullie kijken toch zo graag naar een scherm?!’ Nou, dat blijk ik dan helemaal verkeerd te hebben begrepen. En dat sterkt mij in de overtuiging dat ze het bij BMW kennelijk niet helemaal hebben begrepen. Aan de LEGO-achtige vormgeving van de M2 zal ik niet al te veel woorden vuil maken.