Met angst en beven kijken automobilisten naar de toekomst, waarin mobiliteit onbetaalbaar lijkt te worden. JA21- lijsttrekker Joost Eerdmans vindt dat een uitermate ongezonde ontwikkeling en springt op de bres voor consumenten die al dan niet noodgedwongen eigen vervoer prefereren. “Wij hebben absoluut niets tegen elektrisch rijden en openbaar vervoer, maar we moeten de mensen niet dwingen tot een keuze.”
In het partijprogramma spreekt JA21 zich uit tegen rekeningrijden en tegen EV-subsidies, terwijl zij juist de benzine-, diesel- en lpg-rijders openlijk wil beschermen en bovendien opkomt voor behoud van mobiel erfgoed. Een politiek die ons autoliefhebbers als muziek in de oren klinkt, maar die haaks staat op de algemene politieke teneur in Den Haag. “Het stuit ons tegen de borst dat een automobilist die fossiele brandstof tankt en gewoon zijn kilometers maakt, noodzakelijk of voor het plezier, het etiket ‘klimaatontkenner’ opgeplakt krijgt,” verklaart Eerdmans. “Wij vinden het volkomen onterecht om je een schuldgevoel te laten aanpraten. Welk probleem denken wij als klein landje nou serieus te gaan oplossen door iedereen op een dwangmatige manier richting elektrisch rijden of het ov te sturen? Redden we daarmee de planeet? Kijk naar andere landen, met name aan de andere kant van de wereld. Het scheelt nul-komma-nul procent. We willen ons als het beste jongetje van de klas profileren, maar zijn het duurste en minst effectieve.”
Schaduwkant
“Begrijp me goed,” vervolgt Eerdmans. “Elektrisch rijden vinden wij helemaal oké, alleen niet op de manier waarop het nu gebeurt: dat de overheid het ieder van ons door de strot wil duwen. Voor het gros van de consumenten is het voorlopig volstrekt niet te betalen. Sowieso kun je vraagtekens plaatsen bij de duurzaamheid van accufabricage met alle mineralen die erin verwerkt worden en mogen we onze ogen niet sluiten voor de netcongestie. Als nu iedereen in Europa zijn voertuig voor een EV zou inwisselen hebben we alle stroom die we met zonne- en windenergie opwekken alleen al nodig om al die mensen mobiel te houden. Aan elk mooi verhaal zit een schaduwkant.”
In het partijprogramma spreekt JA21 zich uit tegen rekeningrijden en tegen EV-subsidies, terwijl zij juist de benzine-, diesel- en lpg-rijders openlijk wil beschermen en bovendien opkomt voor behoud van mobiel erfgoed. Een politiek die ons autoliefhebbers als muziek in de oren klinkt, maar die haaks staat op de algemene politieke teneur in Den Haag. “Het stuit ons tegen de borst dat een automobilist die fossiele brandstof tankt en gewoon zijn kilometers maakt, noodzakelijk of voor het plezier, het etiket ‘klimaatontkenner’ opgeplakt krijgt,” verklaart Eerdmans. “Wij vinden het volkomen onterecht om je een schuldgevoel te laten aanpraten. Welk probleem denken wij als klein landje nou serieus te gaan oplossen door iedereen op een dwangmatige manier richting elektrisch rijden of het ov te sturen? Redden we daarmee de planeet? Kijk naar andere landen, met name aan de andere kant van de wereld. Het scheelt nul-komma-nul procent. We willen ons als het beste jongetje van de klas profileren, maar zijn het duurste en minst effectieve.”