De Volkswagen Touareg maakt zijn rentree op de Nederlandse markt. Na een afwezigheid van enkele jaren heeft deze SUV een frisse make-over ondergaan en is nu uitsluitend beschikbaar als een plug-in hybride. Omdat deze SUV nu deels elektrisch aangedreven is, drukt dat de bpm. Daardoor is hij wat minder kostbaar dan de eerder leverbare Touareg met benzinemotor. We reden de premium Touareg R eHybrid: een op-en-top, budget Porsche Cayenne.
De derde generatie Touareg verscheen in 2018 op de Nederlandse markt, maar verdween drie jaar later vanwege hoge belastingen op personenauto's en motorrijwielen (bpm). Daardoor was de SUV niet weg te trappen, ondanks zijn bewezen kwaliteiten. Importeur Pon trok de stekker uit het model omdat het simpelweg niet meer rendabel was om dit grote model aan te bieden.
De Touareg is nu terug van weggeweest. Dit is te danken aan de introductie van de plug-in hybride variant, de eHybrid. Door de combinatie van een benzinemotor en een elektromotor ligt de CO2-uitstoot aanzienlijk lager dan bij versies met alleen een benzine of dieselmotor. Hierdoor is de bpm voor de eHybrid veel gunstiger dan voor versies met alleen V6- of V8-verbrandingsmotoren, wat heeft geleid tot een relatief betaalbare prijs van € 89.990 voor de instapversie van de Touareg.
In Nederland wordt de nieuwe Touareg leverbaar in twee uitvoeringen: de Elegance en de zeer sportieve R. Beide hebben een plug-in hybride aandrijflijn en een achttraps automatische transmissie. De V6- en V8-dieselmotoren keren dus niet terug, althans niet in de Lage Landen. De V6 TSI-benzinemotor met 340 pk kun je nog steeds kopen, zij het alleen in combinatie met een elektromotor gevoed door een 17,9 kWh lithium-ion accupakket die een plek vindt in de bodem. Hierdoor komt het totale vermogen van de Touareg eHybrid uit op 381 pk voor de Elegance-uitvoering en 462 pk voor de R-variant die door Volkswagen-dochter R GmbH is ontwikkeld. Deze plug-in hybride aandrijflijn is identiek aan die in de Porsche Cayenne en de Audi Q7, de zustermodellen van de Touareg uit de Volkswagen Group.
De derde generatie Touareg verscheen in 2018 op de Nederlandse markt, maar verdween drie jaar later vanwege hoge belastingen op personenauto's en motorrijwielen (bpm). Daardoor was de SUV niet weg te trappen, ondanks zijn bewezen kwaliteiten. Importeur Pon trok de stekker uit het model omdat het simpelweg niet meer rendabel was om dit grote model aan te bieden.
De Touareg is nu terug van weggeweest. Dit is te danken aan de introductie van de plug-in hybride variant, de eHybrid. Door de combinatie van een benzinemotor en een elektromotor ligt de CO2-uitstoot aanzienlijk lager dan bij versies met alleen een benzine of dieselmotor. Hierdoor is de bpm voor de eHybrid veel gunstiger dan voor versies met alleen V6- of V8-verbrandingsmotoren, wat heeft geleid tot een relatief betaalbare prijs van € 89.990 voor de instapversie van de Touareg.
In Nederland wordt de nieuwe Touareg leverbaar in twee uitvoeringen: de Elegance en de zeer sportieve R. Beide hebben een plug-in hybride aandrijflijn en een achttraps automatische transmissie. De V6- en V8-dieselmotoren keren dus niet terug, althans niet in de Lage Landen. De V6 TSI-benzinemotor met 340 pk kun je nog steeds kopen, zij het alleen in combinatie met een elektromotor gevoed door een 17,9 kWh lithium-ion accupakket die een plek vindt in de bodem. Hierdoor komt het totale vermogen van de Touareg eHybrid uit op 381 pk voor de Elegance-uitvoering en 462 pk voor de R-variant die door Volkswagen-dochter R GmbH is ontwikkeld. Deze plug-in hybride aandrijflijn is identiek aan die in de Porsche Cayenne en de Audi Q7, de zustermodellen van de Touareg uit de Volkswagen Group.