strictly cars with character

Subaru Crosstrek: van rallykoning tot…

22 november 2023
Twintig jaar nadat er door Petter Solberg voor het laatst een Subaru naar het WRC wereldkampioenschap werd gereden, maken we in Oostenrijk kennis met de nieuwe Crosstrek. Van de beroemde rallygeschiedenis van het merk is in een eerste oogopslag weinig terug te vinden. Genexpressie in zijn uiterste vorm, want de Japanners beloven ons dat ook de nieuwste telg van hun familie - net als de Impreza WRC met zijn taartschep en fluitende turbo - 100% Subaru-DNA bevat.

“Rem los en rustig sturen”, vertelt de instructeur ons, als we hangend in onze gordel en op het stuur op een 100%-helling staan. Het gaat tegen al mijn instincten in, maar de man in zijn Subaru-polo komt betrouwbaar over en belooft dat het goedkomt. Zodra ik mijn voet van het pedaal til, schiet de auto kort naar voren, om vervolgens uit zichzelf af te remmen. Tot touchdown geeft hij geen krimp. Hij houdt netjes een constante snelheid vast en ondanks dat de grip niet op alle wielen gelijk is, zijn er maar weinig stuurcorrecties nodig om in een rechte lijn naar beneden te rijden. Indrukwekkend, net als de manier waarop de ‘Suby’ de rest van de hellingen op de testbaan aflegt. “Een effect van het lage zwaartepunt dankzij de boxermotor, de symmetrische vierwielaandrijving, de geoptimaliseerde rijhoogte en de geavanceerde rijhulpsystemen”, vertelt de instructeur.


Strijkijzer

Na het rustig klimmen, afdalen en het nemen van zijdelingse hellingen, mogen we op een onverharde weg vol kuilen en gaten het gas wat dieper intrappen. Solberg zal er niet van onder de indruk zijn geweest, maar nadat we onze drang naar snelheid tijdens het eerste deel aardig moesten onderdrukken, voelt het aansporen van de Crosstrek als een verademing. Net als het comfort dat het onderstel biedt, trouwens. Want zelfs zonder actieve componenten in de ophanging, is het indrukwekkend hoe het chassis de gatenkaas gladstrijkt. Overigens komt dit comfort niet alleen voort uit de ondersteltechniek, maar ook uit de speciaal ontwikkelde zetels. Deze verminderen de vibraties met 44 procent, belooft Subaru ons. Een claim die riekt naar marketing-gezwets, maar qua comfort lijkt de Crosstrek toch echt een sprong vooruit te hebben gemaakt ten opzichte van zijn voorganger, de XV.

Lees verder

Het gehele artikel kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).
 

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer