strictly cars with character

Lotus Emeya: super-sedan

20 november 2023
Onder de vlag van het Chinese Geely is Lotus bezig met een indrukwekkende opmars. De nieuwe generatie begon met de Emira, gevolgd door de Eletre en nu is het de beurt aan de Emeya. Lotus excelleert nog steeds in het bouwen van aantrekkelijke auto's.

Lotus gaat elektrisch. De revolutionaire koerswijziging legt het merk vooralsnog geen windeieren. Van de allernieuwste Lotus-modellen, de elektrische Eletre en de Emira met benzinemotor, zijn dit jaar wereldwijd al 17.000 koopcontracten ondertekend. Binnen vijf jaar wil Lotus naar verkoopaantallen van minimaal 150.000 auto’s. Inderdaad, dat is meer dan honderdvijftig keer zoveel als het merk vorig jaar verkocht. Dat is goed nieuws voor het merk dat vorig jaar nog geen duizend auto’s verkocht. De ambities voor de komende jaren zijn nog veel groter. De Lotus Emeya, de nieuwste aanwinst, belooft een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan het rijke verleden van het merk. In Parijs onthulde Lotus hoe het ontwerp van deze auto onder leiding van Ben Payne tot stand is gekomen. Hierbij putten ze inspiratie uit zowel het verleden als het heden; elementen uit de afgelopen '75 jaar Lotus' zijn verweven in het design.

Het zal je niet ontgaan dat de Emira en Eletre hun lijnen hebben geërfd van de Evija hypercar, en deze invloeden zijn ook zichtbaar in de Emeya. Bij het noemen van Lotus denk je meestal aan lichte tweezitters zoals de Elan en Elise, of aan legendarische modellen zoals de Esprit. Toch heeft Lotus door de jaren heen ook modellen met - op papier - vier zitplaatsen geleverd, zoals de Elan +2, de Eclat, de Excel en de Evora. Toegegeven: het waren auto’s waar je achterin alleen met enige dwang plaats nam, maar het kon in uiterste noodgevallen wél. Nu voegt Lotus een sportieve sedan toe aan zijn assortiment: de Lotus Emeya, de eerste vierdeurs sedan van het merk sinds de iconische Lotus Omega, de heerlijk opgepepte Opel uit 1989. De configuratie met vijf zitplaatsen is standaard, de configuratie met vier zitplaatsen is een optie. Hoewel we de Lotus Omega noemen, heeft de Emeya weinig met die klassieker te maken. Onderhuids vinden we namelijk geen ronkende zescilinder, maar elektromotoren.

Lees verder

Het gehele artikel kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).
 

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer