Met ‘Pro’ wordt, zeker in de golfsport, een professional aangeduid, en het zijn ook de eerste drie letters van productiviteit. Zo bezien is de naam van Fords bedrijfsautodivisie goed gekozen. Aan het hoofd van de Europese tak staat een Nederlander, Hans Schep. We gaan in gesprek met een échte automan. “De autowereld zit in dezelfde fase als ruim honderd jaar geleden, toen we van hooi naar benzine overgingen.”
Hij dénkt in het Engels, kiest geregeld het Engelse woord (opportunity in plaats van mogelijkheid, the why als ‘het waarom’ ook kan) en verontschuldigt zich zelfs op een gegeven moment. “Ik geef zelden nog een interview in het Nederlands”, zegt Hans Schep ergens halverwege het gesprek in de lobby van het Amsterdamse Yotel. Begonnen in verschillende marketing- en salesfuncties bij Ford Nederland keerde hij daar, na omzwervingen die hem tot in het Midden- en Oost-Europa, Centraal Azië en Noord-Afrika brachten, terug als algemeen directeur. Vaak is dat een eindstation, maar de Europese Ford-organisatie had hem opnieuw nodig. Net voordat Jim Farley, de toenmalige baas van Ford Europa, CEO werd van Ford wereldwijd, creëerde hij bij Fords bedrijfsauto-divisie de functie die Hans Schep nu bekleedt. “Farley zei letterlijk: ‘de bedrijfsauto-business is waar voor Ford de toekomst in zit’ en voor mij werd een de functie van general manager gecreëerd om dat in Europa te gaan regelen. Wat wij in Europa opgebouwd hebben heet nu Ford Pro”, legt Schep uit. Hij doet z’n werk goed: Ford is al acht jaar onafgebroken marktleider in Europa.
Hij dénkt in het Engels, kiest geregeld het Engelse woord (opportunity in plaats van mogelijkheid, the why als ‘het waarom’ ook kan) en verontschuldigt zich zelfs op een gegeven moment. “Ik geef zelden nog een interview in het Nederlands”, zegt Hans Schep ergens halverwege het gesprek in de lobby van het Amsterdamse Yotel. Begonnen in verschillende marketing- en salesfuncties bij Ford Nederland keerde hij daar, na omzwervingen die hem tot in het Midden- en Oost-Europa, Centraal Azië en Noord-Afrika brachten, terug als algemeen directeur. Vaak is dat een eindstation, maar de Europese Ford-organisatie had hem opnieuw nodig. Net voordat Jim Farley, de toenmalige baas van Ford Europa, CEO werd van Ford wereldwijd, creëerde hij bij Fords bedrijfsauto-divisie de functie die Hans Schep nu bekleedt. “Farley zei letterlijk: ‘de bedrijfsauto-business is waar voor Ford de toekomst in zit’ en voor mij werd een de functie van general manager gecreëerd om dat in Europa te gaan regelen. Wat wij in Europa opgebouwd hebben heet nu Ford Pro”, legt Schep uit. Hij doet z’n werk goed: Ford is al acht jaar onafgebroken marktleider in Europa.