strictly cars with character

Guilty pleasure: Porsche Cayenne e-Hybrid

11 september 2023
SUV’s hebben volgens Thomas Bangma buiten Amerika eigenlijk geen bestaansrecht en horen een laadbak (voor haardhout) te hebben. Toch is er één SUV die hij tolereert. Om twee redenen. Porsche is ermee van een gewisse ondergang gered en een Cayenne is gewoon écht een lekkere auto om mee te rijden.

Porsche heeft de derde generatie (E3) van de Cayenne nog eens even heel serieus beetgepakt alvorens er een opvolger komt, die als BEV door het leven zal moeten gaan. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan zolang het nog kan. Dat dit niet aan dovemansoren is gericht, blijkt uit de goed gevulde orderboeken van de Porsche-dealers. Bijna niemand had het opgefriste model in levenden lijve gezien of alleen al in Nederland waren er vóór de zomer bijna 1000 verkocht. Uiteraard kiest de Nederlander (de Belg inmiddels trouwens ook…) voor de stekker-hybride. Want die is met een dikke ton bijzonder aantrekkelijk geprijsd, hoe vreemd dat ook moge klinken. De ware helden nemen een Cayenne S van tegen de 200k, maar die worden dan ook krachtig beloond met een vernieuwde V8.

Ten tijde van de introductie van de E1 in 2002, was de Cayenne uitsluitend met acht cilinders leverbaar. Want toen groeiden de bomen nog tot in de hemel. En er was zonder de later geïntroduceerde versies met VW-VR6 en een V6-diesel (!) al genoeg gedoe onder Porsche-puristen die maar niet konden of wilden begrijpen dat Porsche de (Amerikaanse) markt voor SUV’s moest aanboren om te overleven als (sport)autofabrikant. Het was in het tijdsgewricht dat ze ook al hadden moeten wennen aan de 996, de eerste Porsche met een watergekoelde motor.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer