strictly cars with character

Grote switch: Volvo XC40 en C40

23 augustus 2023
Je moet diep in de autohistorie duiken om een auto te vinden waarvan de aandrijving halverwege zijn levenscyclus verhuisde van voor naar achter. Volvo doet het nu met de vernieuwde elektrische XC40 en C40.

Het is een hele toer om de verhuizing van de aandrijving van een auto met verbrandingsmotor van voor naar achter voor elkaar te krijgen. Motor en versnellingsbak kwartslag draaien, cardan eraan schroeven, differentieel achterin bouwen en aandrijfassen naar de achterwielen, als die tenminste een wielophanging hebben die berekend is op aandrijfkrachten.

De komst van de elektrische auto heeft van 'de grote switch' eigenlijk een relatief kleine aanpassing gemaakt, want elektrische aandrijving is een heel stuk simpeler. Bij de Volvo XC40 en C40 was het nóg eenvoudiger, want die waren al berekend op een motor achterin vanwege de tweemotorige 'Twin Pure'-versie met vierwielaandrijving. Eigenlijk wordt nu bij de keuze voor een 'Pure' met slechts twee aangedreven wielen, de elektromotor voorin weggelaten in plaats van het achterste exemplaar. En wij vinden dat een wijs besluit!
 

Eigen motoren

Met deze standardantrieb, zoals de Duitsers het graag noemen, is het namelijk doodgewoon een veel fijnere auto geworden. Niet alleen omdat de motor achterin krachtiger werd. Deze levert voortaan 238 pk met de kleinere accu (66 bruikbare kWh) en 252 pk met de grotere accu van de 'Extended Range' (79 kWh). Maar vooral omdat de voorwielen ontlast worden van de aandrijving. 420 Nm aan koppel dat vanaf de eerste omwenteling beschikbaar is, gaat niet lekker samen met wielen die ook moeten sturen.
 

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

 

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer