strictly cars with character

Klassiekertrends: miljardenbusiness

9 augustus 2023
Historische raceauto’s zijn een aparte categorie in de klassiekerwereld: je kunt er eigenlijk niet zo heel veel mee. Of misschien juist wel. Al moet je daarvoor niet in Nederland zijn.

Tien jaar geleden werd Formule 1 in Nederland alleen nog gevolgd door een kleine club diehard liefhebbers. Nadat Max Verstappen in 2015 zijn debuut maakte, werd de koningsklasse van de autosport een paar miljoen race-experts rijker: motorsport is weer onderwerp van gesprek bij de koffieautomaat. Historisch racen is echter andere koek, al profiteert deze tak wel mee van de huidige F1-hype hier. Om wat meer inzicht te krijgen in de wereld rond historische competitieauto’s, moet je in het buitenland zijn. Bijvoorbeeld bij William I’Anson, een Engelse specialist en dealer in klassieke racewagens.

Aantoonbare historie

De 48-jarige I’Anson, wiens naam je uitspreekt als ‘Jansen’ (geen Nederlandse afkomst overigens), is opgegroeid rond het circuit. Zoals hij het zelf zegt: “Ik ben in de kinderwagen de Nürburgring rondgegaan.” Zijn vader is een bekende Bugatti-restaurateur en William zelf begon zijn carrière bij veilinghuis Brooks, later Bonhams. Na nog eens drie jaar bij highend klassiekerspecialist Martin Chisholm gewerkt te hebben, begon hij in 2010 voor zichzelf. “Het was een natuurlijke progressie”, zegt hij. In zijn showroom in de pittoreske Cotswolds staan auto’s als de ex-De Adamich/Vaccarella Alfa Romeo Tipo 33/TT/3 uit 1972, de ex-John Surtees BRM P139 Formule 1 uit 1969 en de ex-Prins Bertil van Zweden Bugatti T35 Grand Prix uit 1926.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).


 

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer