strictly cars with character

Voor puristen: Porsche 992 Carrera

25 juli 2023
Voor de fijnproever is er in het zeventigste levensjaar van de 911 weer een Carrera T: een puristische variant met de motor uit de basis-Carrera maar met handbak. Hoewel hij rechtstreeks uit de koker lijkt te zijn gekomen van de marketeers van Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, keuren wij de meest pure versie van Het Icoon goed.

Porsche heeft een mooi verhaal bedacht om de nieuwe 992 Carrera T in de markt te zetten. Vrij vertaald begon het volgens het sportwagenmerk in 1967, toen de 911 S, de 911 L en de 911 T aan het 911 gamma werden toegevoegd. De L had nog het meest te maken met het Urmodelldat Porsche in september 1963 op de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt introduceerde. De S had 160 in plaats van 130 pk en de T (voor Touring) was bedoeld alsgoedkoper instappertje met een 110 pk luchtgekoelde boxermotor. Porsche speelde eind 2017 opnieuw in op die basisgedachte met de 991 T die puristen moest aanspreken. In zijn kielzog verschenen ook de 718 Cayman T, de 718 Boxster T en de Macan T. Het was wachten op een Touring op basis van de 992 en guess what: hij is er.

Porsche plaatst z’n 992 Carrera T tussen de basis 911 Carrera en de 911 Carrera S. De T gebruikt dezelfde biturbomotor met 283 kW (385 pk) en 450 Newtonmeter koppel als de basis 911. Met de handgeschakelde versnellingsbak wordt het rijden nog specialer, meldt Porsche. Maar ondanks dat de versnellingspook met tien millimeter is verkort om nog sneller te kunnen schakelen, vinden wij zeven versnellingen simpelweg een versnelling te veel. Je kunt trouwens een achttraps PDK-versnellingsbak bestellen als je dat wilt, maar dan verdwijnt het voordeel van de gewichtsbesparing ten opzichte van de reguliere Carrera.

De 911 Carrera T sprint met zijn handbak in 4,5 seconden naar de 100 km/h. Die acceleratie gaat door tot 291 km/h. Prima cijfers voor een sportwagen, maar geen cijfers waar je je mee onderscheidt. Gelukkig is topsnelheid ook niet waar het om draait bij deze 911 versie. De Carrera T moet namelijk meer rijplezier bieden en een ‘echte rijdersauto’ zijn waarmee je iedere vrije minuut op de lekkerste stuurmansweggetjes bent te vinden.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer