strictly cars with character

Frits van Bruggen, RAI Vereniging: "Zorgen dat iedereen mobiel is, dat is de uitdaging”

9 juni 2023
Hij kreeg landelijke bekendheid als hoofddirecteur van de ANWB en ging begin dit jaar van start als de nieuwe voorzitter van RAI Vereniging, de koepelorganisatie die alles wat wielen heeft verbindt. In gesprek met Frits van Bruggen over de auto en autorijden in de toekomst. “Als er iéts belangrijk is voor de Nederlander, is het wel mobiliteit.”

De felblauwe Toyota Mirai komt tot stilstand in een automobielhistorisch verantwoord decor: het Europaplein in Amsterdam. Op de achtergrond verrijst de glazen boogvorm van de Europahal, de grootste hal die de RAI in Amsterdam rijk is. Hier zijn vanaf medio jaren zestig de befaamde AutoRAI-beurzen gehouden, georganiseerd door RAI Vereniging: de brancheorganisatie van de Nederlandse mobiliteitsindustrie. Frits van Bruggen (63) is sinds begin dit jaar de nieuwe voorzitter van RAI Vereniging, als opvolger van de flamboyante oud-staatssecretaris Steven van Eijck. Hoewel de Mirai stilstaat, komt er toch nog wat rook uit de uitlaat. Dit is goed zichtbaar in de koude ochtendlucht. “Daar krijg ik vaak opmerkingen over, maar het is gewoon waterdamp,” glimlacht Van Bruggen.

In de lift naar het moderne kantoor van RAI Vereniging legt Van Bruggen uit, dat hij de Toyota een maandje te leen heeft van Jan Christiaan Koenders. Die zwaait de scepter bij Toyota-importeur Louwman & Parqui. Tanken met de auto is af en toe spannend, is zijn ervaring. “Ik was vorig weekend naar een golfwedstrijd, moest nog even een vriend ophalen en ik had nog 130 kilometer actieradius. Het plan was: eerst naar de golfwedstrijd, daarna tanken in Amsterdam-West en dan naar huis. Golfwedstrijd verloren - dat kan gebeuren maar dat schiet al niet op - wij naar de waterstofpomp in Amsterdam-West. Doet de pomp het niet! Toevallig is er ook een pompstation aan de A4, ten zuiden van Schiphol. Ik zag dat we die nét niet zouden halen, maar bij Toyota hadden ze tegen me gezegd: ‘als ie op nul staat, kan ie altijd nog wel ietsje meer rijden.’ En dat bleek te kloppen. We hadden de gok genomen en bovendien: het tankstation deed het! Dus wij stonden als twee kleine jongetjes blij te zijn, dat we waterstof hadden.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer