strictly cars with character

Slimme manieren om goedkoper te rijden

4 mei 2023
In de basis behoren klassiekers niet tot de meest voordelige auto’s; denk alleen al aan het onderhoud wat deze auto’s periodiek nodig hebben in vergelijking met jonge occasions. Een voordeel van deze klassiekers is wel, dat je geen motorrijtuigenbelasting meer hoeft te betalen vanaf het moment dat de auto veertig jaar of ouder is. Er zijn daarnaast verschillende andere manieren om kosten te besparen. Een lopende autoverzekering vergelijken met het huidige aanbod bij Nederlandse verzekeraars kan een goede eerste stap zijn. Mogelijk blijkt het te lonen om over te stappen naar een andere verzekeringsmaatschappij, waar de auto tegen een lagere premie verzekerd kan worden. In dit artikel lees je er meer over.

Op zoek naar een goedkope autoverzekering

Een autoverzekering afsluiten voor je oldtimer is een voortdurende afweging tussen de hoogte van de te betalen premie en de geboden dekking. Verschillende factoren hebben invloed op de keuze die hierbij verstandig is. Denk aan de plek waar de oldtimer gestald wordt, het aantal kilometers wat hier jaarlijks mee gereden wordt en bijvoorbeeld de plek waar je dit voornamelijk doet. In de stad is de kans op schade doorgaans groter, dan op het platteland. Een dergelijke afweging moet niet alleen voor de basisverzekering van een oldtimer gemaakt worden, maar ook voor aanvullende verzekeringen. Een rechtsbijstand- en inzittendenverzekering zullen mogelijk niet noodzakelijk zijn. Het helpt je te besparen op de kosten.

Voer een deel van het onderhoud zelf uit

Voor het onderhoud aan een klassieker of occasion in algemene zin, hoeft men niet direct naar de vakgarage te gaan. Het loont om periodiek, bijvoorbeeld eens per maand of eens per twee maanden, zelf onderhoud aan het voertuig uit te voeren. Controleer regelmatig de bandenspanning, om een onnodig hoge rolweerstand te voorkomen. Dit maakt het rijden met de auto goedkoper. Ook het tijdig bijvullen van de vloeistoffen onder de motorkap en bijvoorbeeld het verversen van de olie is iets wat je relatief makkelijk zelf doet. Heb je het nooit eerder gedaan? Op het internet vind je handige video’s, waarin stapsgewijs wordt voorgedaan hoe je deze klussen oppakt.

Geniet van je omgeving in plaats van je snelheid

Door rustiger te rijden zie je onderweg meer van de omgeving. Daarbij helpt het je brandstof te besparen, waarmee het rijden in een oldtimer goedkoper wordt. Neem de tijd en kies voor een rit over plattelandswegen. Zeker in het voorjaar en de zomer valt onderweg ontzettend veel te zien.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans