strictly cars with character

Lightyear volgens GhatGPT

29 maart 2023

Er is een nieuwe internettoepassing waar de journalistiek met gemengde gevoelens naar kijkt: GPT-3 (inmiddels is GPT-4 zelfs al live). Je geeft een onderwerp in met de gewenste lengte, en vervolgens rolt er aan de hand van wat GPT-3 daarover op internet kan vinden, razendsnel een artikel uit. We namen de proef op de som en vroegen GPT-3 om een stuk van 450 woorden over ‘de opkomst en ondergang van Lightyear’. Dit verscheen er na een paar seconden op ons beeldscherm:

“Lightyear is een Nederlandse autofabrikant die zich richt op het ontwerpen en produceren van elektrische voertuigen. Het bedrijf werd opgericht in 2016 door een groep studenten van de TU Delft, met als doel om een duurzame en efficiënte auto te ontwikkelen.

In de jaren na de oprichting groeide Lightyear snel en wist het bedrijf veel investeerders aan te trekken. Dit leidde tot de ontwikkeling van de Lightyear One, een elektrische auto met een uniek ontwerp, waarbij zonnepanelen zijn ingebouwd in het dak en de motorkap. De auto werd in 2019 gepresenteerd en werd lovend ontvangen vanwege zijn innovatieve technologie en efficiëntie.

Ondanks deze positieve ontvangst liep het bedrijf tegen een aantal problemen aan. Ten eerste bleek de productie van de Lightyear One veel moeilijker en kostbaarder dan verwacht, waardoor de verkoop tegenviel. Daarnaast had het bedrijf te maken met juridische problemen, waaronder een geschil met een voormalige investeerder.

Dit leidde tot een financiële crisis bij Lightyear, en in 2021 werd het bedrijf genoodzaakt om zijn deuren te sluiten. Ondanks de teleurstelling van de oprichters en werknemers werd wel benadrukt dat Lightyear een belangrijke bijdrage had geleverd aan de ontwikkeling van duurzame technologieën in de auto-industrie. Veel van die technologieën zullen waarschijnlijk in de toekomst door andere bedrijven worden overgenomen en doorontwikkeld.”

Oeps, dan komen we in het GPT-3-artikel aardig wat onvolkomenheden tegen. Genoemde studenten zaten toch echt op de Eindhovense, in plaats van Delftse universiteit, de Lightyear 1 (One) heette al geruime tijd Lightyear 0 (Zero) en verder zijn de deuren van het bedrijf niet in 2021, maar pas in januari 2023 gesloten. Voorts wordt in het GPT-3 artikel met geen woord gerept over de tussentijdse prijsverhogingen en de ronduit misleidende goed-nieuws-show in Finland, waar drie maanden geleden bij de firma Valmet met veel bombarie de eerste Lightyear Zero van de band liep. GPT-3 vermeldt evenmin iets over de ‘veelbelovende en goedkope’ Lightyear 2, die her en der nog als redder van het bedrijf wordt opgevoerd, ook al snapt ieder weldenkend mens inmiddels dat die er nimmer gaat komen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans