strictly cars with character

Terechte trots: Lancia Lambda Torpedo Ballon (1922) in Louwman Museum

31 maart 2023

De mannen van het Haagse Louwman Museum maakten er onlangs tijdens een kleinschalige perspresentatie geen geheim van: ze zijn apetrots op de onlangs gearriveerde Lancia Lambda Torpedo Ballon, waarnaar jaren werd gezocht.

Een auto die in de vroege jaren twintig van de vorige eeuw een revolutie ontketende. Rastechneut Vincenzo Lancia en ontwerper Battista Falchetto stelden met de Lambda een compleet nieuwe norm, vandaar dat hij als mijlpaal geldt in de geschiedenis van de automobiel. Vanwaar precies? Wel, de nu ook daadwerkelijk in een eigen hoekje van het Louwman Museum geëerde Lancia was de eerste in serie gebouwde auto met een zelfdragende carrosserie, dat de stevigheid van het chassis gebruikte om het totale gewicht te beperken en de stijfheid te vergroten. De auto weegt dan ook maar 850 kilogram. Het model beschikt daarnaast over remmen op alle vier de wielen en onafhankelijke voorwielophanging. Nu weten we niet beter, maar op de Parijse autosalon, waar de Lambda in 1922 debuteerde, was dat ongekend voor een seriemodel. Andere innovaties waren het Ballon-concept: een volledig afneembaar houten dak en de compacte V4-motor met een smalle blokhoek van 13,6 graden.

Er verschenen negen Lambda-edities, verdeeld over evenzovele productiejaren. Vanaf de vijfde generatie had de auto een vierbak, vanaf de zesde editie was er keuze uit twee wielbases, in de zevende editie kreeg de Lancia een 2,4 liter motor en de achtste generatie kon zelfs als left hand drive worden geleverd. In totaal werden er dertienduizend Lambda’s gebouwd. Nu te zien in het mooiste automuseum van Europa.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans