strictly cars with character

Klassiek Japans

3 april 2023

Engelse experts voorspellen dat klassieke Japanse auto’s, en dan met name de sportievere modellen, het komende jaar in waarde zullen stijgen. Dat geldt echter in mindere mate voor Nederland.

Met het gros van de autoliefhebbers hoefde je in de jaren negentig niet de discussie over Japanse auto’s aan te gaan: “Ik dénk er niet eens over”, was vaak het antwoord. Begrijpelijk, want velen hadden in hun kinderjaren nog nooit een Japanse auto van dichtbij gezien, hooguit een verdwaalde Toyota Corolla of Mazda 1300. Midden jaren zestig werden de eerste Japanse auto’s in Nederland met enig wantrouwen bekeken. Vreemde merken met rare namen, uit een ver land, maar ook gemeden door veel mensen uit voormalig Nederlands-Indië, die vanwege hun oorlogservaringen principieel geen Japanse producten kochten. Bovendien waren de Japanse auto’s erg roestgevoelig.

Boyracers

De opmars was echter niet te stuiten. Een Toyota Corolla bijvoorbeeld, bood in de jaren zestig voor vrijwel dezelfde prijs meer comfort, betrouwbaardere techniek en betere prestaties dan pakweg de toen al sterk verouderde Volkswagen Kever of de Renault 10. Inmiddels behoren de Japanse merken tot de grootste spelers op de wereldmarkt. En hoewel er nog steeds echte hardliners zijn, haalt menig klassiekerliefhebber van nu niet langer zijn neus op bij het zien van een Mitsubishi Colt of een Datsun 100 A – oké, een klein beetje dan. Honda liet op het Concours van Paleis Soestdijk van afgelopen zomer alle generaties Civic zien en dat bracht bij menig bezoeker een nostalgische glimlach teweeg.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans