strictly cars with character

Nu in de kiosk (of abonneer): CARROS Magazine #2-2023

5 april 2023

CARROS Magazine #2-2023 staat weer vol met de mooiste autoverhalen. Zo reden we met de Nio ET7, Lamborghini Huracán Technica, Ineos Grenadier, BMW i7, Porsche Carrera RS 2.7, Porsche GT2 RS MR, Lotus Esprit en tal van andere modellen.

‘De belangstelling is alleen maar groter geworden’
In juni viert het DAF Museum in Eindhoven het dertigjarig bestaan. Voor de schijnbaar onvermoeibare kopman Geert Vermeer is dat ook het moment om afscheid te nemen. Hij legt uit waarom en vertelt ook hoe het jubileum gevierd gaat worden.

NIO ET7: Aan de auto ligt het niet
Er zijn zo ontstellend veel nieuwe automerken in aantocht, dat je het zelfs als hardcore liefhebber nauwelijks bij kunt houden. Het Chinese Nio lijkt echter veelbelovend, vooral door de indrukwekkende kwaliteit van de auto.


Lamborghini Huracán Tecnica: licht geciviliseerd
Met de Huracán Tecnica wil Lamborghini een zachtere kant van zichzelf laten zien. Dat is maar deels gelukt. Toch biedt de auto wel al het goede van de STO voor een flink lagere prijs.


Reliek uit het verleden: Ineos Grenadier
De afgelopen jaren zijn veel nieuwe automerken opgestaan, die allemaal met elektrische modellen de markt willen bestormen. Allemaal? Nee, één nieuwkomer ziet markt voor een ietwat rudimentair model uit de vorige eeuw met benzine- én dieselmotor.


Precisie-instrumenten: met de BMW i7 naar de stad van Leica
Bijna geluidloos gleden Huib de Vries en Maurice Volmeyer met de BMW i7 over de Sauerlandlinie naar Wetzlar: de bakermat van de moderne fotografie en de stad van Leica. Want de fotograaf had een plan: een analoge zwart-witreportage met zijn oude Leica M6. De camera die zich als een klassieke sportwagen maar bleef ontwikkelen en nu zelfs opnieuw in productie is genomen. Ze namen ook een kijkje in de normaal gesproken hermetisch gesloten Leica fabriek.


Leerling & meester
Een eigen auto ontwerpen en vervolgens zelf ook bouwen. Voor veel liefhebbers niets meer dan een droom, maar voor Tom Meeuwsen de werkelijkheid. Deze jonge designer tekende zijn eigen auto en leerde onder meesterplaatwerker Martijn Dijkhof deze zelf in metaal vorm te geven. Wij trokken naar Dijkhof Autorestauraties in het landelijke Achterveld waar dit bijzondere verhaal plaatsvond.

Met niets te vergelijken
We houden van Rolls-Royce en we houden van Catherine Deneuve. Toen het Britse merk een paar auto’s voor ons klaarzette bij het voormalige buitenhuis van de actrice, wisten we dan ook niet hoe snel we ons naar Frankrijk moesten begeven.


De auto heeft altijd voor dromen gestaan: ‘Autopia’, het boek van Peter Giesen
Toen hij nog premier was, reed de latere Franse president Georges Pompidou in een Porsche 356. Bertha Benz geldt als de eerste vrouw die een autorit van ruim honderd kilometer maakte, maar haar échte allereerste autorit eindigde al na twintig meter in de struiken. Het is allemaal te lezen in Autopia, het nieuwe boek van journalist Peter Giesen. “Het is een requiem voor de auto met verbrandingsmotor.”


Porsche Carrera RS 2.7 vs Porsche GT2 RS MR: Generatiekloof
Je kunt je (oude) helden beter niet in het echte leven ontmoeten. Dat is zo’n volkswijsheid waaraan je niet altijd gehoor aan moet of wilt geven. Dus toen Thomas Bangma de kans kreeg een paar dagen met deze twee ‘hero-cars’ van Porsche in de Ardennen door te brengen…


Arturo Merzario en zijn gouden Rolex: Het bedankje van Niki Lauda
In 1976 dook Arturo Merzario op de Nürburging in de vlammen om Niki Lauda uit zijn brandende Ferrari te bevrijden. De Italiaan kreeg een gouden Rolex als bedankje, maar die heeft wat hem betreft een wrange bijsmaak.


Lotus Esprit (1981-1986): jong van geest
De Lotus Esprit: een van de meest iconische Britse sportwagens van de jaren zeventig, tachtig én negentig. Inderdaad, drie decennia maar liefst. Want zó lang is de Esprit in productie geweest. Gelanceerd als concept car op de Autosalon van Turijn in 1972, en van de band gerold in het Britse Hethel tot 2004. Wij hadden het geluk nader kennis te maken met een zeer zeldzame S1, de meest pure Esprit ooit. Bijna vijftig jaar oud, maar - zijn naam verraadt het al - nog steeds jong van geest.


Klassiekertrends: papiermassa
Ze zijn er nog: liefhebbers en verzamelaars van autodocumentatie. Boeken, brochures, persmappen, tijdschriften, catalogi, instructieboekjes, werkplaatshandboeken, noem maar op. Maar de papierbak dreigt.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer