strictly cars with character

Nu in de kiosk (of abonneer): CARROS Magazine #2-2023

5 april 2023

CARROS Magazine #2-2023 staat weer vol met de mooiste autoverhalen. Zo reden we met de Nio ET7, Lamborghini Huracán Technica, Ineos Grenadier, BMW i7, Porsche Carrera RS 2.7, Porsche GT2 RS MR, Lotus Esprit en tal van andere modellen.

‘De belangstelling is alleen maar groter geworden’
In juni viert het DAF Museum in Eindhoven het dertigjarig bestaan. Voor de schijnbaar onvermoeibare kopman Geert Vermeer is dat ook het moment om afscheid te nemen. Hij legt uit waarom en vertelt ook hoe het jubileum gevierd gaat worden.

NIO ET7: Aan de auto ligt het niet
Er zijn zo ontstellend veel nieuwe automerken in aantocht, dat je het zelfs als hardcore liefhebber nauwelijks bij kunt houden. Het Chinese Nio lijkt echter veelbelovend, vooral door de indrukwekkende kwaliteit van de auto.


Lamborghini Huracán Tecnica: licht geciviliseerd
Met de Huracán Tecnica wil Lamborghini een zachtere kant van zichzelf laten zien. Dat is maar deels gelukt. Toch biedt de auto wel al het goede van de STO voor een flink lagere prijs.


Reliek uit het verleden: Ineos Grenadier
De afgelopen jaren zijn veel nieuwe automerken opgestaan, die allemaal met elektrische modellen de markt willen bestormen. Allemaal? Nee, één nieuwkomer ziet markt voor een ietwat rudimentair model uit de vorige eeuw met benzine- én dieselmotor.


Precisie-instrumenten: met de BMW i7 naar de stad van Leica
Bijna geluidloos gleden Huib de Vries en Maurice Volmeyer met de BMW i7 over de Sauerlandlinie naar Wetzlar: de bakermat van de moderne fotografie en de stad van Leica. Want de fotograaf had een plan: een analoge zwart-witreportage met zijn oude Leica M6. De camera die zich als een klassieke sportwagen maar bleef ontwikkelen en nu zelfs opnieuw in productie is genomen. Ze namen ook een kijkje in de normaal gesproken hermetisch gesloten Leica fabriek.


Leerling & meester
Een eigen auto ontwerpen en vervolgens zelf ook bouwen. Voor veel liefhebbers niets meer dan een droom, maar voor Tom Meeuwsen de werkelijkheid. Deze jonge designer tekende zijn eigen auto en leerde onder meesterplaatwerker Martijn Dijkhof deze zelf in metaal vorm te geven. Wij trokken naar Dijkhof Autorestauraties in het landelijke Achterveld waar dit bijzondere verhaal plaatsvond.

Met niets te vergelijken
We houden van Rolls-Royce en we houden van Catherine Deneuve. Toen het Britse merk een paar auto’s voor ons klaarzette bij het voormalige buitenhuis van de actrice, wisten we dan ook niet hoe snel we ons naar Frankrijk moesten begeven.


De auto heeft altijd voor dromen gestaan: ‘Autopia’, het boek van Peter Giesen
Toen hij nog premier was, reed de latere Franse president Georges Pompidou in een Porsche 356. Bertha Benz geldt als de eerste vrouw die een autorit van ruim honderd kilometer maakte, maar haar échte allereerste autorit eindigde al na twintig meter in de struiken. Het is allemaal te lezen in Autopia, het nieuwe boek van journalist Peter Giesen. “Het is een requiem voor de auto met verbrandingsmotor.”


Porsche Carrera RS 2.7 vs Porsche GT2 RS MR: Generatiekloof
Je kunt je (oude) helden beter niet in het echte leven ontmoeten. Dat is zo’n volkswijsheid waaraan je niet altijd gehoor aan moet of wilt geven. Dus toen Thomas Bangma de kans kreeg een paar dagen met deze twee ‘hero-cars’ van Porsche in de Ardennen door te brengen…


Arturo Merzario en zijn gouden Rolex: Het bedankje van Niki Lauda
In 1976 dook Arturo Merzario op de Nürburging in de vlammen om Niki Lauda uit zijn brandende Ferrari te bevrijden. De Italiaan kreeg een gouden Rolex als bedankje, maar die heeft wat hem betreft een wrange bijsmaak.


Lotus Esprit (1981-1986): jong van geest
De Lotus Esprit: een van de meest iconische Britse sportwagens van de jaren zeventig, tachtig én negentig. Inderdaad, drie decennia maar liefst. Want zó lang is de Esprit in productie geweest. Gelanceerd als concept car op de Autosalon van Turijn in 1972, en van de band gerold in het Britse Hethel tot 2004. Wij hadden het geluk nader kennis te maken met een zeer zeldzame S1, de meest pure Esprit ooit. Bijna vijftig jaar oud, maar - zijn naam verraadt het al - nog steeds jong van geest.


Klassiekertrends: papiermassa
Ze zijn er nog: liefhebbers en verzamelaars van autodocumentatie. Boeken, brochures, persmappen, tijdschriften, catalogi, instructieboekjes, werkplaatshandboeken, noem maar op. Maar de papierbak dreigt.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans