strictly cars with character

NIO ET7: Aan de auto ligt het niet

7 april 2023

Er zijn zo ontstellend veel nieuwe automerken in aantocht, dat je het zelfs als hardcore liefhebber nauwelijks bij kunt houden. Het Chinese Nio lijkt echter veelbelovend, vooral door de indrukwekkende kwaliteit van de auto.

Voor de marketing heeft Nio duidelijk goed naar Apple en Tesla gekeken. Oprichter William Li wordt namelijk naar voren geschoven als een soort Messias, die vlak voor de geboorte van zijn eerste kind een profetisch inzicht kreeg. Uitkijkend over zijn woonplaats zag hij een dikke laag smog, maar natuurlijk wilde hij niet dat zijn spruit daarin op zou groeien. Hij kreeg visioenen van blauwe luchten en zag voor zich hoe hij daaraan bij kon dragen; door het oprichten van een eigen automerk, dat zich richt op volledig elektrische auto’s. ‘Blue Sky Coming’ is het mantra van het merk. Hoe een merk met auto’s vanaf zo’n 52 duizend euro daaraan een significante bijdrage levert, vertelt het verhaal niet; dat is immers bijna vijf maal het gemiddelde jaarinkomen in China.

Maar wie verder kijkt dan de zoete broodjes van de marketingafdeling, ziet een indrukwekkende auto — in ons geval de ET7, maar ook de kleinere ET5 ziet er goed uit. Het grote voordeel van Nio ten opzichte van andere nieuwkomers is dat het feitelijk geen nieuwkomer is. Het bedrijf startte in 2014 en leverde halverwege 2018 de eerste auto’s af. Nieuw is wel dat het merk begint met exporteren. Dat begint al gelijk met een vers maar uitgebreid modellengamma, dat bestaat uit zes modellen, waarvan er nu drie in Nederland worden geleverd: de ET7 (sedan-topmodel), de EL7 (een SUV van bijna vijf meter lang) en de ET5 (een concurrent voor de Tesla Model 3).

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans