strictly cars with character

Porsche Carrera RS 2.7 vs Porsche GT2 RS MR: Generatiekloof

21 april 2023

Je kunt je (oude) helden beter niet in het echte leven ontmoeten. Dat is zo’n volkswijsheid waaraan je niet altijd gehoor aan moet of wilt geven. Dus toen Thomas Bangma de kans kreeg een paar dagen met deze twee ‘hero-cars’ van Porsche in de Ardennen door te brengen…

Mijn 964 RS uit 1991 was mintgroen en zat qua tijdsgewricht zo’n beetje tussen de Porsche Carrera RS 2.7 en de GT2 RS MR in. Het was naar mijn smaak misschien wel de beste, fijnste RS die ze in Zuffenhausen dan wel Flacht ooit hebben gemaakt. Ik verkocht hem twintig jaar geleden en heb daar tot op de dag van vandaag spijt van. Want alle keren die ik sindsdien met dit type RS reed, onderstreepte wat ik schreef in de tweede zin van dit stuk.

Vreemd genoeg wekte de Carrera RS 2.7 nooit die enorme bezitsdrang bij mij op. Ondanks dat deze gevierde vijftiger zo ongeveer als de heilige graal onder de Porsches wordt gezien en onder iconische klassieke sportauto’s überhaupt. Wellicht had en heeft het te maken met de onbereikbaarheid ervan in financiële zin, met een waarde die je eigenlijk het best kunt omschrijven als ‘wat de gefortuneerde Porsche-gek ervoor geeft’. Met onberispelijke ‘originele’ auto’s die een waterdichte historie hebben, durft zo langzamerhand bijna niemand meer te rijden. Het heeft zonder twijfel óók te maken met feit dat ik ooit keihard bevestigd zag wat ze over die oude helden zeggen. Maar dat was toen niet helemaal eerlijk ten opzichte van die goed geprepareerde Carrera 2.7 RS in kwestie. Het was op het snelle Asser TT-circuit en ik stapte net met een natte rug uit de fenomenale 996.2 GT3 RS. Er is na die dag een volledig decennium verstreken totdat de ‘duck tail’ eind vorig jaar dan eindelijk bij mij in de herkansing (of is het andersom bij zo’n grootheid?) kon. Niet onbelangrijk: ditmaal niet op een circuit, maar op de mooiste wegen die Europa te bieden heeft.

Dat geldt ook voor de GT2 RS. Die auto had ik tot dat moment óók alleen op een circuit gereden. Het grote verschil: van de GT2 RS was ik - op het eveneens snelle circuit van Spa-Francorchamps - wel degelijk zeer onder indruk. Zelfs nadat ik zojuist (alweer met een natte rug) uit een 991.2 GT3 RS was gestapt. In de directe vergelijking met die auto vond ik de GT2 RS wat precisie missen, maar het vermogen is zelfs op een circuit niet minder dan sensationeel. En dat wil wat zeggen.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer