strictly cars with character

Porsche Carrera RS 2.7 vs Porsche GT2 RS MR: Generatiekloof

21 april 2023

Je kunt je (oude) helden beter niet in het echte leven ontmoeten. Dat is zo’n volkswijsheid waaraan je niet altijd gehoor aan moet of wilt geven. Dus toen Thomas Bangma de kans kreeg een paar dagen met deze twee ‘hero-cars’ van Porsche in de Ardennen door te brengen…

Mijn 964 RS uit 1991 was mintgroen en zat qua tijdsgewricht zo’n beetje tussen de Porsche Carrera RS 2.7 en de GT2 RS MR in. Het was naar mijn smaak misschien wel de beste, fijnste RS die ze in Zuffenhausen dan wel Flacht ooit hebben gemaakt. Ik verkocht hem twintig jaar geleden en heb daar tot op de dag van vandaag spijt van. Want alle keren die ik sindsdien met dit type RS reed, onderstreepte wat ik schreef in de tweede zin van dit stuk.

Vreemd genoeg wekte de Carrera RS 2.7 nooit die enorme bezitsdrang bij mij op. Ondanks dat deze gevierde vijftiger zo ongeveer als de heilige graal onder de Porsches wordt gezien en onder iconische klassieke sportauto’s überhaupt. Wellicht had en heeft het te maken met de onbereikbaarheid ervan in financiële zin, met een waarde die je eigenlijk het best kunt omschrijven als ‘wat de gefortuneerde Porsche-gek ervoor geeft’. Met onberispelijke ‘originele’ auto’s die een waterdichte historie hebben, durft zo langzamerhand bijna niemand meer te rijden. Het heeft zonder twijfel óók te maken met feit dat ik ooit keihard bevestigd zag wat ze over die oude helden zeggen. Maar dat was toen niet helemaal eerlijk ten opzichte van die goed geprepareerde Carrera 2.7 RS in kwestie. Het was op het snelle Asser TT-circuit en ik stapte net met een natte rug uit de fenomenale 996.2 GT3 RS. Er is na die dag een volledig decennium verstreken totdat de ‘duck tail’ eind vorig jaar dan eindelijk bij mij in de herkansing (of is het andersom bij zo’n grootheid?) kon. Niet onbelangrijk: ditmaal niet op een circuit, maar op de mooiste wegen die Europa te bieden heeft.

Dat geldt ook voor de GT2 RS. Die auto had ik tot dat moment óók alleen op een circuit gereden. Het grote verschil: van de GT2 RS was ik - op het eveneens snelle circuit van Spa-Francorchamps - wel degelijk zeer onder indruk. Zelfs nadat ik zojuist (alweer met een natte rug) uit een 991.2 GT3 RS was gestapt. In de directe vergelijking met die auto vond ik de GT2 RS wat precisie missen, maar het vermogen is zelfs op een circuit niet minder dan sensationeel. En dat wil wat zeggen.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans