strictly cars with character

Leerling & meester: Dijkhof Autorestauraties

28 april 2023

Een eigen auto ontwerpen en vervolgens zelf ook bouwen. Voor veel liefhebbers niets meer dan een droom, maar voor Tom Meeuwsen de werkelijkheid. Deze jonge designer tekende zijn eigen auto en leerde onder meesterplaatwerker Martijn Dijkhof deze zelf in metaal vorm te geven. Wij trokken naar Dijkhof Autorestauraties in het landelijke Achterveld waar dit bijzondere verhaal plaatsvond.

Aan de rand van het dorp, uitkijkend over de groene weilanden van Midden-Nederland, staat een aantal fabriekshallen aan elkaar. Hier is Dijkhof Autorestauraties gevestigd, een gerenommeerde naam in de wereld van bijzondere klassieke auto’s. Eerder wisten zij modellen als een Bugatti Type 57C Atalante, een Moretti 1200S Barchetta en een Maserati A6G Frua terug te brengen tot nieuwstaat. En ook nu staan er meerdere klassiekers in verschillende staat van restauratie te wachten op de vaardige handen van Martin Dijkhof en zijn team. Maar vandaag zijn we hier voor iets anders: de totstandkoming van een unieke, zelfontworpen auto. Tom Meeuwsen vertelt: “Een paar jaar geleden was ik aan het einde van mijn studie Product Design aan de Willem de Kooning Academy, University of Applied Science in Rotterdam gekomen. Het enige wat nog moest gebeuren, was een afstudeerproject. Nu ben ik zelf altijd geïnteresseerd geweest in auto’s, ook van huis uit. Dus besloot ik voor mijn afstuderen zelf een auto te ontwerpen. Dat heb ik in de computer gedaan, gebruikmakend van de nieuwste digitale technieken.”

Inspiratie uit de jaren dertig

Meeuwsen pakt een grote stapel afbeeldingen, waarop het ontwerp van verschillende kanten te zien is, en spreidt deze uit over de tafel. Direct wordt duidelijk dat de inspiratie uit vooroorlogse auto’s komt. Maar waarom grijpt een 26-jarige ontwerper terug naar deze lang vervlogen tijden? “De basis voor mijn ontwerp zijn de aerodynamische principes van raceauto’s uit de jaren dertig. Die wisten voor die tijd bizarre prestaties te leveren en ik vind ze ook erg mooi.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans